သိမႈဦးထုပ္နွစ္လံုး

ဒီပို႔စ္မွာ က်ေနာ္ႀကိဳးစားႀကည့္ခ်င္တာက Theory of Perception ( သိမႈ/အာရံုခံစားမႈ သီ၀ရီ အေႀကာင္း ) အတတ္နိုင္ဆံုး ပံုေဖာ္- ရူးႀကည့္မလို႔ပါ ။ သိစိတ္ဆိုတာဘာပါလိမ့္ ဆိုျပီး ေရွ႔မွာ က်ေနာ္တင္ျပခဲ႔ဖူးသလိုမ်ိဳး ..။

အဲ႔တုန္းကေတာ့ သိပၸံ-စိတ္ပညာအျမင္ပိုင္းနည္းနည္းဆန္နိုင္ေပမယ့္ ..အခုဟာကိုေတာ့ ဒႆနိကဘက္ကို လံုးလံုးလ်ားလ်ား အားစိုက္ႀကည့္ခ်င္ပါတယ္။ ေနာက္ျပီး က်ေနာ့္ဘာသာေတြးျပီး ရူးထားတာမ်ိဳးကို စာဖတ္သူမ်ား အခ်ိန္ကုန္ခံႀကည့္မိမွာ အားနာလို႔ …ဟီး…..။
အကူအညီအေနနဲ႔…..William Fish ေရးတဲ႔ Philosophy of Perception ကို  အျပည့္အ၀ ကိုးကားပါ့မယ္ ခင္ဗ်ာ

ဒီေနရာမွာ  ဒႆနဆရာေတြ ေမးေလ့ေမးထရွိေနတဲ႔ ေမးခြန္းကို က်ေနာ္ ေျပာရလိမ့္မယ္။
စိတ္လို႔ အႀကမ္းဖ်ဥ္းေခၚတဲ႔ အသိဟာ က်ေနာ္တို႔ ပတ္၀န္းက်င္ ၊ ဗီဇ ၊ ဇီ၀ သေဘာမ်ားနဲ႔ ဘယ္လိုမ်ား ဆက္ႏြယ္မႈ ရွိေနပါသလဲ ။
သာမာန္နားလည္မွာက က်ေနာ္တို႔ အာရံုခံပစၥည္းေတြ( ဥပမာ-နား၊ နွာေခါင္း ၊ လည္ေခ်ာင္း၊ လ်ာ၊ကိုယ္ ေပါ့ေလ ) အဲ႔ဒါေတြနဲ႔ ျပင္ပကမၻာေလာက ကို နားလည္ ခံယူနိုင္စြမ္းရည္ = ဒါကိုပဲ Perception လို႔ေခၚမယ္။ …သိပၸံသေဘာကို ဦးစားေပးမယ့္သူတစ္ေယာက္ဆိုရင္ေတာ့ ..” ဒီကိစၥႀကီးက သိပၸံပညာရပ္နဲ႔ လံုးလံုး လ်ားလ်ားဆိုင္မွာပါ။ အာရံုခံ ပစၥည္းေတြနဲ႔ …ျပင္ပ၀တၴဳတို႔ တြန္းတိုက္ထိစပ္မိပံုကို အေသးစိတ္သရုပ္ခြဲနားလည္ေအာင္ ႀကိဳးစားရင္ ရျပီပဲ ” လို႔ ျပန္ေျပာနိုင္ပါတယ္။

ဒါကို ဒႆနက ျပန္လည္ တင္ျပရာမွာ- ျပင္ပကမၻာေလာက + နားလည္ခံယူနိုင္စြမ္းရည္ကို လူ႔အသိဥာဏ္က..သေဘာေပါက္ေအာင္ ရွင္းလင္းဖို႔။ ဒီလို ရွင္းလင္းရာမွာ …သိပၸံပညာက ေတြ႔ရွိမယ့္ အခ်က္အလက္ ဆိုတာေတြကို ဒႆန အျမင္မ်ားနဲ႔ မြမ္းမံတာျဖစ္ပါတယ္။
ဆိုလိုတာကေတာ့ …က်ေနာ္တို႔ ဒႆနိကေဗဒပါေမာကၡ ေဒါက္တာခင္ေမာင္၀င္း ေျပာသလို….ဒႆနဆိုတာ Facts ( အခ်က္အလက္ ) ေတြကို အဓိက မႀကည့္ပါဘူး ။ Vision ( အျမင္ ) ရွဳေထာင့္ကိုသာ အဓိကထားပါတယ္။ ဒါေႀကာင့္ – က်ေနာ္တို႔ အာရံုခံနိုင္စြမ္း။ Perception ဆိုတာကို က်ေနာ္တို႔ ဘယ္လို ရွဳေထာင့္ မ်ိဳးေတြနဲ႔ ျမင္နိုင္မလဲ ဆိုတာ  ဒႆနက ေျဖရွင္းဖို႔ ႀကိဳးစားပါတယ္။
က်ေနာ္တို႔ေရွ႕ကို လူတစ္ေယာက္က ပစၥည္းတစ္ခုခ်ျပျပီးေတာ့ ” ကဲ …အဲ႔ပစၥည္းေလးကို သိျပစမ္းပါ” လို႔ ေျပာလာရင္..က်ေနာ္တို႔ ဘယ္လိုျပန္ေျဖႀကမလဲ။ ေျဖဖို႔ ထားဦး….က်ေနာ္တို႔ ကိုယ့္ ကိုယ္ ကိုယ္ ျပန္ေမးႀကည့္မိရမွာက…ဒီပစၥည္းဆိုတာကို ဘယ္လိုသိလိုက္သလဲ
အာရံုေႀကာသိပၸံပညာရွင္မ်ားက မ်က္လံုးရယ္ အလင္းရယ္ ၀ထၳဳပစၥည္းရဲ႕ သေဘာေတြနဲ ႔….မ်က္ႀကည္လႊာကို လာရိုက္ခတ္တဲ႔ အေႀကာင္းနဲ႔ ..အာရံုေႀကာေတြ ေပၚမွာ လ်ပ္စီးျပီး ဦးေနွာက္အတြင္း ဘယ္ေနရာမွာ ဘယ္လိုဓါတ္ျပဳပါတယ္ဆိုတာ ေလ့လာစူးစမ္းျပီး “ျမင္တယ္” ဆိုတာ ဒီလိုဗ်လို႔ ေျပာမွာပါ။
ဒါေပမယ့္ သိစိတ္ကေန ဒီပစၥညး္ကို လက္ခံလိုက္တဲ႔အေႀကာင္းနဲ႔..ဒီပစၥည္းအေပၚမွာ ခံယူတဲ႔အေႀကာင္းေတြ ။ သိစိတ္တစ္ခုျပီးတစ္ခု ဆင့္ကဲ ျဖစ္ေပၚလာပံုေတြ။ ဒါေတြကိုေတာ့ ဦးေနွာက္ထဲမွာ ရွာမယ္ဆိုရင္ ေတာ္ေတာ္ခက္ပါလိမ့္မယ္။ ဒီကိစၥဟာ သိစိတ္ ဆိုတဲ႔.. အေတြ႔အႀကံဳ ေပၚမွာသာ ဆင္ျခင္ယူရမယ့္ အရာျဖစ္ပါတယ္ ။ ဒါေႀကာင့္ ဒႆနဟာ သိပၸံပညာမလိုက္နိုင္ေတာ့တဲ႔အခ်ိန္မွာ ေနရာယူေပးလာရျပီျဖစ္ပါတယ္။

ေနာက္တစ္ေႀကာင္းယူဆနိုင္တာက- က်ေနာ္တို႔ အာရံုခံနိုင္စြမ္းဆိုတာဟာ က်ေနာ္တို႔ အသိသညာ ၊အသိပညာအားလံုးရဲ႕ အစျဖစ္တယ္ ဆိုတာကို ျမင္ဖို႔ပါ။ ဘယ္အရာ ကိုမဆို. .က်ေနာ္တို႔ စစသိလာခ်င္းမွာ အာရံုခံယူမႈက စတင္ျပီးမွသာ ျဖစ္လာပါတယ္။ ဒီအခ်က္ကို ျငင္းပယ္နိုင္မယ္မထင္ပါ ။ အဲ႔ေတာ့ …က်ေနာ္တို႔ စစ္ေႀကာေနတဲ႔ အာရံုခံနိုင္စြမ္း ( Perception )ဟာ က်ေနာ္တို႔ အသိသညာေတြရဲ႕ အဦးအစ၊ အသိပညာေတြရဲ႕ အေျခခံျဖစ္ေနပါတယ္ဆိုတာ ေတြးမိလာပါမယ္။ ဒါကို Source of  Empirical Knowledge လို႔ ဆိုပါစို႔ ။
ဒီမ်ဥ္းတားထားတဲ႔ နွစ္ေႀကာင္းဟာ  သိမွတ္မႈ ဒႆန ( Philosophy of  Perception ) အတြက္ အေျခခံ ဦးထုပ္နွစ္လံုးျဖစ္ပါတယ္။ သိမွတ္မႈ၊ အာရံုခံနိုင္မႈေတြ အေႀကာင္း စဥ္းစားတ႔ဲအခါ ဒီဦးထုပ္နွစ္လံုးထဲက တစ္လံုးလံုးနဲ႔ ေဆာင္းျပီး စဥ္းစားေလ့ရွိႀကပါတယ္။
ပထမဦးထုပ္ကိုေတာ့ သိမႈသေဘာကို သိစိတ္အတြင္း အေတြ႔အႀကံဳမွာပဲ အေျခခံ ဆင္ျခင္ စဥ္းစား တာေႀကာင့္ Phenomenolgy ဦးထုပ္လို႔ ေခၚျပီး ။ ဒုတိယတစ္ခုကေတာ့ – Perception ကိုယ္တိုင္ကို အသိသညာ အားလံုးရဲ႕  အေျခခံအျဖစ္ မွတ္ယူ စဥ္းစားတာေႀကာင့္ – Epistemology ဦးထုပ္လို႔ ေခၚႀကပါတယ္ ခင္ဗ်ာ။

About zayya
Just Be. That's Enough! Shared words with Silence.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: