Burma and Buddhism by Bogyoke Aung San

က်ေနာ္ က်ေနာ့ဆိုဒ္ေလးမွာ ဗိုလ္ခ်ဳပ္  ေရးခဲ႔တဲ႔ အျခားေဆာင္းပါး တစ္ပုဒ္လဲ တင္ထားခဲ႔ပါေသးတယ္။ အခု ေနာက္တစ္ပုဒ္ကို The Waves ထဲမွာပဲ ထပ္ေတြ႔ရတယ္။ အြန္လိုင္းေပၚမွာလည္း မရွိေသးဘူး ထင္ပါတယ္။ ( က်ေနာ္ မနွံ႕စပ္တာလည္း ျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္ ) ႀကိဳက္လို႔ တင္လိုက္ပါတယ္ခင္ဗ်ာ။

ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း

၁၉၃၅ ခုႏွစ္ ဧျပီလထုတ္ ဂႏၱေလာက ( The World of Books ) မဂၢဇင္းမွာ ေရးသားခဲ႔တဲ႔ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းရဲ႕ ေဆာင္းပါးတစ္ပုဒ္ပါ ။ ဒီေဆာင္းပါးကို “ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း၏ စာေပလက္ရာ” စာအုပ္ထဲက ထုတ္ႏုတ္ တင္ျပလိုက္ပါတယ္။ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ရဲ႕ ေဆာင္းပါးေတြကို ရွာေဖြတင္ျပသူက ဆရာဦးျမဟန္ပါ။ သူက ဒီေဆာင္းပါးဟာ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ရဲ႕ စာေပလက္ရာေတြထဲမွာ ပထမဦးဆံုး ရွာေဖြ စုေဆာင္းမိတဲ႔ ေဆာင္းပါးတစ္ပုဒ္ လို႔ ေျပာထားပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ေနထိုင္ေနတဲ႔ ဒီႏိုင္ငံေတာ္ႀကီး လြတ္ေျမာက္ဖို႔ အေရးတစ္ခုတည္း က်ဳပ္တို႔ ဗိုလ္ခ်ဳပ္စဥ္းစားေနခဲ႔တာ မဟုတ္ဘူး ။ ဘာသာေရးကိုလည္း အေလးထားေႀကာင္း ဖတ္ႀကည့္ရင္ သိပါလိမ့္မယ္။ ( ဗုိလ္ခ်ဳပ္ဟာ ၁၀ တန္းမွာ ပါဠိ ဂုဏ္ထူးနဲ႔ ေအာင္ခဲ႔သူပါ။ သိေကာင္း သိႀကပါလိမ့္မယ္။)

ျမန္မာလူမ်ိဳးေတြ ျဖတ္သန္းေနႀကရတဲ႔ မ်က္ေမွာက္ေခတ္ စပ္ကူးမတ္ကူး ကာလႀကီးထဲမွာ အေရးအႀကီးဆံုးကေတာ့ ျပဳျပင္ေရး ဩဇာ ထင္ထင္ရွားရွား အက်ိဳးသက္ေရာက္မႈေတြ ပါပဲ။ လူငယ္ ေတြကေတာ့ အေျခအေနကို အျပည့္အ၀ သတိျပဳမိႀကျပီး ၊ ျမန္မာျပည္ႀကီး ျပန္လည္တည္ေဆာက္ေရးမွာ က်ေရာက္လာတဲ႔ မိမိတို႔ တာ၀န္ကို ထမ္းေဆာင္ဖို႔ လက္မေနွးႀကပါဘူး ။ သူ႔ေခတ္ သူ႔အခါက အျမတ္တႏိုး တေလးတစား ထားႀက၊ အေလ့အထ ျဖစ္လာလို႔ အတည္ျဖစ္လာတဲ႔ မိႈတက္ပစၥည္းေတြ မ်က္ေမွာက္ေခတ္ အေျခအေနေတြနဲ႔ အံ၀င္ခြင္က် မျဖစ္ေတာ့ဘူး ဆိုတာကို လူငယ္ေတြက သေဘာေပါက္လာႀကတယ္။ ငယ္ရြယ္ႏုပ်ိဳေသးတဲ႔ ျမန္မာျပည္ဟာ ႏိုင္ငံရဲ႕ ျပႆနာေတြကို ေ၀ဖန္ေရး စိတ္နဲ႔ ခ်ဥ္းကပ္ေနျပီး အရွိကို အရွိအတိုင္း ျမင္ေအာင္ ႀကည့္ႏိုင္ဖို႔ ႀကိဳးစားေနတယ္။ အရာရာကို ဘက္မလိုက္တဲ႔ ရွဳေထာင့္ကေန ရွဳျမင္တတ္လာတဲ႔ အတြက္ အမိႈက္ေတာင္းထဲ ထည့္သင့္တဲ႔ ေရွးရိုး စဥ္လာနဲ႔ ဓေလ့ေတြ၊ ေျခရာ လက္ရာ မပ်က္ ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္သင့္တဲ႔ ေရွးရိုးစဥ္လာေတြ၊ ဓေလ့ေတြ အမ်ားႀကီးကို ေတြ႔လာႀကတယ္။ အရင္ေခတ္ ကာလေတြ တုန္းကလိုပဲ အတိတ္ကို ဖက္ေနသူ ေတြ၊ တစ္စံုတစ္ရာ ေျပာင္းလဲ သြားမႈ အေပၚ အထိတ္တလန္႔နဲ႔ ရွဳျမင္တတ္သူေတြ ၊ ေရွးအစဥ္အလာကို တစ္စံုတစ္ရာ ျပင္ဆင္တာကို ရွဳတ္ခ်တတ္သူေတြ လည္း ရွိႀကပါေသးတယ္။ ျမန္ျမန္ဆန္ဆန္ ေျပာင္းလဲေရးကို အဆက္မျပတ္ ေတာင္းဆိုေနသူေတြလည္း ရွိတယ္။ ဒီလို အစြန္းေရာက္မႈေတြ ႀကားမွာ ဗုဒၶဘာသာဟာ မဇၩိမ ပဋိပဒါ အလယ္အလတ္ လမ္းစဥ္ကို ခင္းေပးထားပါတယ္။

ဗုဒၶဘာသာကို သိပၸံနည္းက် တဲ႔ ဘာသာလို႔ ေျပာဆိုႀကတယ္။ ဘာေႀကာင့္လဲ ။ ဗုဒၶဘာသာဟာ အရာရာကို ဆံုးျဖတ္ရာမွာ ေ၀ဖန္ေရးကို ကိုက္တံ အျဖစ္ သံုးထားလို႔ပဲ ။တစ္ခါက ဗုဒၶရွင္ေတာ္ ျမတ္ကိုယ္တိုင္ပဲ သူ႔၀ါဒကို မ်က္စိမွိတ္ မယူႀကဖို႔ လူေတြကို ေဟာေတာ္မူဖူးတယ္။ အရာတစ္ခု မွန္မမွန္ ဘယ္လို ဆံုးျဖတ္ရမယ္ဆိုတာနဲ႔ ပတ္သက္ျပီး ကာလာမ အမ်ိဳးသားေတြကို ျမတ္စြာ ဘုရားက ေဟာသလို မိန္႔ျမြက္ေတာ္မူခဲ႔ပါတယ္။

“ကေလးဘ၀မွစ၍ ႀကားနာမွတ္သားခဲ႔ျခင္းလည္း ဟုတ္တယ္ မွန္တယ္လို႔ အစြဲအျမဲ မယူႀကနဲ႔။ မိဘ ဘိုးဘြား စသည္တို႔မွ ဆင္းသက္၍ ( ပရံပရ – အဆက္ဆက္ ) မွတ္ယူ လုပ္ကိုင္ရိုး ျဖစ္၍လည္း အစြဲအျမဲ မွတ္ယူ မထားႀကနဲ႔ ။ ဣတိကိရ – ဒီဟာက ဒီလိုတဲ႔ လို႔ တစ္ျခားတစ္ေယာက္က ေျပာလိုက္ရံုမ်ွ နဲ႔လည္း အျမဲအစြဲ မွတ္ယူ မထားႀကနဲ႔။ ဒီ အယူအဆဟာ ငါတို႔ သင္ရတဲ႔ က်မ္းစာနဲ႔လည္း ကိုက္ညီတယ္လို႔ မိမိတို႔ က်မ္းစာနဲ႔ ညီေနရံုမ်ွနဲ႔လည္း အတည္တက် မွတ္ယူ မထားႀကနဲ႔။ မိမိ ဘာသာ ႀကံစည္အပ္တဲ႔ အရာကို ဟုတ္လွျပီ၊ မွန္လွျပီ လို႔ အစြဲအျမဲ မွတ္ယူမထားႀကပါနဲ႔။ တစ္စံုတစ္ခု ျပဳလုပ္ဖို႔ အေႀကာင္း အေထာက္အထားကို စဥ္းစားရာမွာ အေထာက္အထား ေကာင္း ရျပီး သေဘာတက်နဲ႔လည္း အျမဲ အစြဲ မွတ္ယူ မထားႀကနဲ႔။ သူေျပာတဲ႔ အယူ၀ါဒက ငါတို႔ ေက်ေက်နပ္နပ္ စဥ္းစားထားတဲ႔ အယူ၀ါဒနဲ႔ ညီတယ္ကြ ဆိုျပီး အယူ၀ါဒ တူရံုမ်ွနဲ႔လည္း အျမဲ အစြြဲ မယူႀကနဲ႔။ ဤရေသ့ ရဟန္း ဤ ပုဂၢိဳလ္ကား ယံုႀကည္ထိုက္ေသာ ပုဂၢိဳလ္ပဲ ၊ ဒီလို ပုဂၢိဳလ္ ရဲ႕ စကားကို ေလးေလးစားစား မွတ္သားထုိက္တယ္ ဆိုျပီးလည္း စြဲစြဲျမဲျမဲ မယူနဲ႔။ ကာလာမ အမ်ိဳးသားတို႔ – ဒီက်င့္၀တ္ဟာ ေကာင္းလည္း မေကာင္း၊ အျပစ္လည္း မကင္း၊ ပညာရွိ ကဲ႔ရဲ႕ စရာလည္း ျဖစ္တယ္၊ ဒီ အက်င့္အႀကံ အလုပ္အကိုင္ကို ျပဳလိုက္ရင္ စီးပြားမဲ႔ ဖို႔ ၊ အက်ိဳးယုတ္ဖို႔ ျဖစ္တယ္လို႔ ကိုယ္တိုင္နားလည္တဲ႔ အခါ အဲ႔အက်င့္ အဲ႔အျပဳအမူေတြကို စြန္႔လိုက္ႀက။ စီးပြားတိုးတက္ျပီး သုခ ရဖို႔ အက်င့္ေတြပဲ လို႔ ကိုယ္တိုင္နားလည္ ထားတဲ႔ အက်င့္အႀကံ အျပဳ အမူေတြကိုပဲ လိုက္နာႀက ၊ က်င့္ႀကံႀက” ။

ျမန္မာႏိုင္ငံဟာ ရာစုႏွစ္နဲ႔ ခ်ီျပီး ဗုဒၶဘာသာ ႏိုင္ငံ ျဖစ္ခဲ႔တယ္။ ဒါေပမယ့္ မိမိ ပတ္၀န္းက်င္ကို ႀကည္႔လိုက္ရင္ ဗုဒၶဘာသာရဲ႕ အဓိက က်တဲ႔ အနွစ္သာရ ဒီကာလမသုတ္ ေ၀ဖန္ေရး အျမင္ ေခါင္းပါးေနတယ္ ဆိုတာ ေတြ႔ရပါတယ္။ ျမန္မာ ဗုဒၶဘာသာေတြဟာ ယခုေလာေလာဆယ္ လုပ္ေနတာေတြထက္ နည္းနည္းေလး ပိုျပီး နက္နက္ရိႈင္းရိႈင္း တူးဆြ သင့္တယ္။ သာမန္ကာ လ်ွံကာ အေပၚယံ အက်င့္အႀကံ သက္သက္နဲ႔ အားရ ေက်နပ္မေနသင့္ဘူး ။ ဥပမာ ေျပာရရင္ ဘုရားပြဲေတြ၊ ဘုန္းႀကီးပ်ံပြဲေတြ ၊ သႀကၤန္ပြဲေတြ၊ မီးထြန္းပြဲေတြ လိုမ်ိဳး ပြဲေတြ က်င္းပေနတာကို ဒီေ၀ဖန္ ေရး အျမင္နဲ႔ ဆန္းစစ္ႀကရေအာင္ ။ ဗုဒၶဘာသာ ကို က်င့္သံုးရာမွာ ဒီလို က်င္းပေနႀကတာ အေရးႀကီးသလား။ ေရွးပညာမဲ႔ေတြ ၊ အယူ၀ါဒ မွားယြင္းသူေတြ၊ ဘာသာေရး မကိုင္းရိႈင္းသူေတြ ကို ဆြဲေဆာင္ခဲ႔ရတာကိုး။ အဲ.. အခု က်ဳပ္တို႔က ေခတ္သစ္ထဲ ေရာက္ေန ေန ႀကတာ။ ဒီလို ေ၀ဖန္ ဆန္းစစ္မႈ ျပဳလုပ္ရင္ ဒါေတြ ဘယ္က ေရာက္လာတာလဲ ေမးစရာ ရွိတယ္။ လက္ရွိ အေျခအေနအရ အဓိပၸါယ္ ကင္းမဲ႔တာ မွန္သမ်ွကို တားျမစ္ထားရမယ္။ ဒါ့အျပင္ ဒါမ်ိဳးေတြက က်ဳပ္တို႔ ဘာသာေရးကို ဟန္ျပသက္သက္ ျဖစ္သြားေစခဲ႔တယ္။

ရတန သုတ္မွာ အခမ္းအနားေတြရဲ႕ အႏွစ္သာရ မရွိပံုကို တင္ျပထားတယ္။ အဲ႔သလို.. က်ဳပ္တို႔ ျမန္မာျပည္မွာ ေတြ႔ရတဲ႔ ဗုဒၶဘာသာကလည္း အေပၚယံ အခမ္းအနားေတြနဲ႔ ျဖစ္ေနတယ္။ က်ဳပ္ တို႔ ယဥ္ေက်းမႈကလည္း ထိုနည္း၎ပဲ ။ က်ဳပ္တို႔ ယဥ္ေက်းမႈ ဖြံ႕ျဖိဳးတိုးတက္ေရး အတြက္ စိတ္ဓါတ္ လိုအပ္ခ်က္ ညိႈးႏြမ္းသြားခဲ႔ျပီ ။ ဒါေႀကာင့္မို႔ ဗုဒၶဘာသာမွာ အေရးႀကီး ပါ၀င္တဲ႔ ေ၀ ဖန္ဆန္းစစ္တဲ႔ စိတ္ဓါတ္ ျပန္လည္ ေဖာ္ေဆာင္ႀကဖို႔နဲ႔ ၊ ျမန္မာျပည္နဲ႔ ပတ္သက္ေနတဲ႔ ျပႆနာတိုင္းကို ေျဖရွင္းရွာမွာ လက္ေတြ႔ အသံုးခ် ႀကဖို႔သာ ျမန္မာ စစ္စစ္တိုင္းရဲ႕ မျဖစ္မေန လုပ္ေဆာင္ရမယ့္ တာဝန္ပဲ ။ ျမန္မာျပည္ လြတ္လပ္ေရး ရျပီး၊ ျပန္ ခ်မ္းသာ ႀကြယ္ဝ လာေစခ်င္ရင္ အျမစ္တြယ္ေနတဲ႔ မိရိုးဖလာ ယဥ္ေက်းမႈေတြကို အျမစ္ကေန တြန္းလွန္ ဖ်က္ဆီးပစ္ရမယ္။ အဲ႔အတြက္ စိတ္မသက္မသာ ျဖစ္ေနမွာကိုလည္း ေခ်မႈန္းပစ္ရမယ္။ ေဟာင္းႏြမ္းရြတ္တြေနတဲ႔ ေရွးေဟာင္း ယဥ္ေက်းမႈ ေျမအုတ္ေတြကို ေက်ာက္အုတ္ေတြနဲ႔ အစား ထိုးပစ္ရလိမ့္မယ္။

ေအာက္ေျခ မွတ္စု

၁။ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ဟာ ကာလာမသုတ္ကို Buddhism in England , Jan – Feb 1933 ကေန ထုတ္ႏႈတ္တင္ျပပါတယ္။ သာသာျပန္သူကေတာ့ မူရင္း ပါဠိကို စကားေျပေခ်ာေအာင္ ျမန္မာျပန္ထားတဲ႔ မဟာဂႏၶာရံု အရွင္ဇနကာဘိဝံသ ေရးတဲ႔ အနာဂတ္ သာသနာေရး စာအုပ္ေတြကေန ထုတ္ႏႈတ္တင္ျပလိုက္ပါတယ္။

၂။ “ေျမအုတ္မ်ား ျပိဳေလရာ ေက်ာက္အုတ္တို႔ျဖင့္ တည္ေဆာက္အ့ံ” ဆိုတဲ႔ ဂႏၱေလာက မဂၢဇင္းရဲ႕ ေႀကြးေႀကာ္သံကို ေရာင္ျပန္ဟပ္ ေရးထားတာ ျဖစ္ပါတယ္။

ဒီေဆာင္းပါးကို ဆရာေမာင္ဆန္းႀကယ္ ျပန္ဆိုပါတယ္။ ဆရာဦးသာႏိုးက ျပန္တည္းျဖတ္ျပီး ျဖည့္စြက္တယ္။

အေနာ္ သာဂိ တစ္လံုး ႏွစ္လံုး ကလိတယ္ဗ်ာ။

မူရင္း အဂၤလိပ္လို ဖတ္ခ်င္ရင္ ဒီမွာ သြားႀကည့္လိုက္ပါ။

က်ေနာ္တင္ထားတဲ႔ က်ေနာ့ဆိုဒ္က  ဗိုလ္ခ်ဳပ္ရဲ႕ ေနာက္ေဆာင္းပါး တစ္ပုဒ္ကေတာ့ ဒီေနရာမွာပါ။

About zayya
Just Be. That's Enough! Shared words with Silence.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: