ကြန္တီနမ္တဲလ္ဒႆနပညာ ( ၂ )

ကြန္တီနမ္တဲလ္ဒႆနပညာကို စဥ္းစား ေတြးေခၚမႈ နည္းလမ္းေဘာင္ methodological နဲ႔ ပထဝီအေနအထား geographical ဆိုျပီး နွစ္မ်ိဳးခြဲျခားနိုင္တယ္ဆိုတာ ေတြ႕ျပီးပါျပီ။ ကြန္တီနမ္တဲလ္ ဒႆနပညာလို႔ စတင္အမည္တပ္ ထြက္ေပၚလာပံုကိုေတာ့ သိနိုင္ဖို႔ မလြယ္ဘူး။ ခန္႔မွန္းေျခအရ ဒီပညာရပ္ နာမည္ဟာ ၁၉၇၀ ခုနွစ္မ်ားမွာ ေပၚေပါက္လာတယ္ လို႔ေတာ့ အဆိုရွိတယ္။ ပထမ ခန္႔မွန္းခ်က္ တစ္ခုအရ သူ႔ရဲ႕ ပညာရပ္ဆိုင္ရာ အေျခအေနနဲ႔ ေပၚေပါက္လာတယ္ လို႔ေတာ့ မွတ္ယူနိုင္ပါတယ္။ သေဘာကေတာ့ ဒႆန ပညာရွင္ေတြနဲ႔ ဒႆနပညာရပ္ ဌာနက သူတို႕ရဲ႕ သုေတသနအတြက္ ဖြဲ႕စည္းမယ္၊ သင္ၾကားမယ္၊ ျပီးရင္ သူတို႔နဲ႔ ဆက္ႏြယ္ေနတဲ႔ အသိပညာဆိုင္ရာေတြကို ေဖာ္ထုတ္တင္ျပရင္း ကေန ကြန္တီနမ္တဲလ္ ဒႆနပညာရယ္လို႔ ေပၚေပါက္လာမယ္။ ဒီအသိအရ ကြန္တီနမ္တဲလ္ ဒႆနပညာရဲ႕ အရင္းအျမစ္ဟာ ဒႆနပညာကို ပေရာဖက္ရွင္နယ္ အမႈ ျပဳရင္းကေန စတင္ထြက္ေပၚလာတဲ႔ အမည္နာမလို ျဖစ္နိုင္ပါတယ္။ ၁၉၇၀ ခုနွစ္ အထိ ဘြဲ႕ယူနဲ႔ ဘြဲ႕လြန္ ေက်ာင္းသား သင္ရိုးေတြမွာ ကြန္တီနမ္တဲလ္ ဒႆနပညာ ဆိုတာ မေပၚေပါက္ခဲ့ေသးဘူး။ ဒါနဲ႔ ပတ္သက္ျပီး ပညာရပ္ သမိုင္းေၾကာင္း တခ်ိဳ႕ကို ျပန္ၾကည့္နိုင္တယ္။

၁၉၇၀ ခုနွစ္ေတြကို ဒႆနပညာအတြက္ အျပန္အလွန္ နားလည္မႈမ်ားတဲ႔ နွစ္လို႔ ေခၚနိုင္တယ္။ ဥေရာပ ဒႆန ပညာရွင္ေတြ အေၾကာင္း ေရးသားေဖာ္ျပခ်က္ေတြမွာေရာ၊ ဥေရာပ ဒႆနပညာရွင္ေတြရဲ႕ ေဖာ္ျပခ်က္ေတြမွာပါ အေျပာင္းအလဲေတြ ရွိလာတယ္။ ဥေရာပ ဒႆနပညာ အေၾကာင္းကိုေရးသားတဲ႔ စာအုပ္ေတြမွာ သူတို႕ရဲ႕ အေတြးအေခၚေတြကို ‘ခြဲျခမ္းစိတ္ျဖာမႈ သေဘာ’ ရွိတယ္လို႔ ၾကိဳးစားျပီး ရွင္းလာၾကတယ္။ ဖင္ဒေလးက ေဟဂယ္လ္ အေၾကာင္း မိတ္ဆက္တဲ့အခါမွာ ခြဲျခမ္းစိတ္ျဖာ ဒႆနကို ၾကိဳက္တဲ့ ပရိသတ္အတြက္ ရည္ရြယ္ရွင္းလင္းတာမ်ိဳး လုပ္တယ္။ ဒါေၾကာင့္ သူကိုယ္တိုင္လည္း လ်စ္လ်ဴရွဳတာမ်ိဳး၊ ေဘးဖယ္ထုတ္ခံရတာမ်ိဳး မရွိေတာ့ဘူးေပါ့။ အာသာဒန္တိုက နစ္ေရွးကို ခြဲျခမ္းစိတ္ျဖာ ဒႆန ပညာရွင္ အျဖစ္ ေဖာ္ျပတယ္။ ဒီမတိုင္ခင္ကလည္း နစ္ေရွးကို ဘယ္သူမွ ျပန္မကိုင္တြယ္ရဲခင္မွာ ေဝၚလ္တာေကာ့ဖ္မန္း က နစ္ေရွးအေပၚ ျမင္ထားတဲ႔ နာဇီဝါဒီ ဆိုတဲ႔ အျမင္ကို ပယ္ဖ်က္ျပျပီး ဒႆန ပညာရွင္ တစ္ဦးလို ျပန္ျမင္လာေစခဲ့တယ္။ ဒီလို ေလးစားဖြယ္ ပညာရွင္ေတြ ေရးတဲ့ ဥေရာပ ဒႆန ပညာရွင္ေတြ အေၾကာင္း စာအုပ္ေတြ အျပင္ ဩဇာၾကီးမားတဲ့ စာအုပ္တိုက္ေတြကပါ (ဥေရာပ) ေကာ့တီနမ့္ ဒႆနပညာရွင္မ်ား ျဖစ္တဲ့ ဟိုက္ေဒးဂါး၊ ရွိဳပင္ေဟာင္ဝါ၊ ဟူဇယ္၊ အသြင္ေလာက ပညာေတြ အေပၚ ေရးသားတဲ့ စာအုပ္ေတြကို ထုတ္ေဝလာတယ္။ အဂၤလိပ္၊ အေမရိကန္ရဲ႕ ခြဲျခမ္း စိတ္ျဖာ ဒႆန အတြက္ ဖခင္ၾကီး ျဖစ္တဲ့ ဥေရာပ ဒႆန ပညာရွင္( ကြန္တီနမ္တဲလ္ ဒႆန ပညာရပ္ထဲမွာ မပါေတာ့တဲ့ ) ဖရက္ Frege နဲဲ႔ ဟိုက္ေဒးဂါး ရဲ႕ ဆက္သြယ္ခ်က္ေတြကို ျပန္ရွာေဖြ၊ ဆက္စပ္ျပတာေတြလည္း လုပ္လာတယ္။ ဘြဲ႕ယူေက်ာင္းသားေတြလည္း Ph.D အတြက္ ကြန္တီနမ္တဲလ္ ဒႆန ပညာရပ္ အေၾကာင္း ဒီမွာတင္ ေရးသားတင္သြင္း လာတဲ့ အစအန ေတြ ေတြ႕ လာၾကရတယ္။

 

ယန္းေပါလ္ဆာ့တ္

၁၉၈၀ ခုနွစ္မ်ားကေတာ့ ဒႆန ပညာရပ္ လမ္းေၾကာင္း အတြက္ ၾကီးမားတဲ့ အေျပာင္းအလဲ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား ျဖစ္ခဲ့တယ္။ ယန္းေပါဆတ္ ကြယ္လြန္တယ္။ စစ္ျပီးေခတ္မွာ ကြန္တီနမ္တဲလ္ ဒႆန ပညာရွင္ေတြထဲမွာ ယန္းေပါဆာ့တ္က အေက်ာ္ၾကားဆံုးပဲ။ ခ်ားစ္ဒီေဂါ ကေတာင္မွ “ဆာ့တ္ဟာ ျပင္သစ္ျပည္ပဲ” လို႔ ကိုးကားခဲ့ရသူပါပဲ။ ဒါေပမယ့္ သူေသျပီးတာနဲ႔ သူ႔ရဲ႕ ဂုဏ္သတင္းဟာ ခ်က္ခ်င္းဆိုသလို ေလ်ာ့သြားတယ္။ မင္းဆင့္ေဒကြန္း ထုတ္တဲ႔ ၁၉၈၀ ထုတ္ ျပင္သစ္ဒႆန ပညာရွင္မ်ား စာအုပ္မွာ ဆာ့တ္ဟာ အခန္း ( ၁ ) ခန္းေတာင္မွ ေနရာမရဘူး။ ဒီလို မရတဲ့ အေၾကာင္းက ဆာ့တ္ဟာ ျဖစ္တည္မႈ ဒႆန နဲ႔ တစ္ခုတည္းလိုလို ျဖစ္ေနလို႔။ ျဖစ္တည္မႈ ဒႆန လို႔ ဆိုတာနဲ႔ အျခားေသာ ျဖစ္တည္မႈ ဝါဒီေတြထက္ ဆာ့တ္ကိုသာ ေျပးျမင္တတ္ၾကတာပါ။ ဆာ့တ္ကြယ္လြန္ေတာ့ ျဖစ္တည္မႈ ဝါဒ ကြယ္လြန္သလို ျဖစ္လာတယ္။ ျဖစ္တည္မႈ ဝါဒ ျပီးေတာ့ ဘာလာမလဲ ေပါ့။ ဆာ့တ္ ရွိစဥ္ကတည္းက ေပၚေပါက္ေနတဲ့ အေဆာက္အအံု ဝါဒဟာ ပိုျပီး ၾကီးစိုးလာတယ္။ ဆာ့တ္ သက္ရွိထင္ရွား ရွိစဥ္ကတည္းက အေဆာက္အအံုဝါဒီ ေလးဗီးစထရိုး Levistrauss နဲ႔ ဆာ့တ္တို႔ အျပန္အလွန္ ျငင္းခံုခဲ့ၾကတာ။ ခုေတာ့ ဆာ့တ္ကြယ္လြန္ျပီး မၾကာခင္မွာပဲ အေဆာက္အအံု ဝါဒဟာ ကမၻာၾကီးကို ေျပာင္းလဲ ပစ္ဖို႔ရာ ေတြးေခၚပံု လမ္းေၾကာင္းသစ္ ျဖစ္ေၾကာင္း ထုတ္ေဖာ္ေၾကညာခံလာရတယ္။ ေနာက္ေတာ့ အေဆာက္အအံု ဝါဒနဲ႔ အတူ ေလးဗီးစထရိုး၊ ရိုလြန္ဘာ့သ္၊ အာတုေဆ စတဲ့ နာမည္အသစ္ေတြကို ၾကားလာရတယ္။ ျပီးေတာ့ အေဆာက္အအံု ဝါဒီေတြကပဲ အေဆာက္အအံုဝါဒ ကေန ခြဲထြက္ျပီး အေဆာက္အအံု လြန္ ဝါဒသစ္ ျဖစ္လာတယ္။ ဘာ့သ္၊ ဖူးကိုး၊ ဒဲရီဒါ တို႔ ထင္ရွားတယ္။ ဒဲရီဒါရဲ႕ ဒီကြန္စထရပ္ရွင္း Deconstruction ဟာ အေမရိကန္မွာ ျဖစ္ထြန္းတယ္ ဆုိေပမယ့္ ကိန္းဘရစ္ခ်္ ပါရဂူဘြဲ႕ အပ္နွင္းမႈမွာ ဒဲရီဒါ ရွဳတ္ခ် ခံရတာဟာ ၈၀ နဲ႔ ၉၀ ခုနွစ္မ်ား အထိ အဂၤလိပ္နဲ႔ အေမရိကန္ တကၠသိုလ္ေတြမွာ ကြန္ဆာေဗးတစ္ ဒႆနပညာရွင္ အုပ္စုေတြက မနည္း ရွိေနေသးတယ္ဆိုတာ သိသာတယ္။ ဥေရာပ ကြန္တီနမ္က ဒႆနပညာရွင္ေတြ ေဘးဖယ္ထုတ္ခံရတာ ၊ တန္ဖိုးထား မခံခဲ့ရတာကို စျပီး နယ္နိမိတ္ ဆြဲမယ္ဆိုရင္ ကန္႔ Kant က ေန စရမွာပဲ။ ဒီေတာ့ ပညာရပ္ ေဝါဟာရကေန ၾကည့္မယ္ဆိုရင္ ကြန္တီနမ္တဲလ္ ဒႆနပညာ ဆိုတာ အစဥ္အလာ ဒႆနပညာရဲ႕ ပင္မ ေရစီးေၾကာင္း နဲ႔ ခြဲျခမ္း စိတ္ျဖာ ဒႆန ပညာကို ဆန္႔က်င္ရင္း ထြက္လာတာ ျဖစ္တယ္။ တစ္နည္းအားျဖင့္ ‘ေဘးဖယ္ထုတ္ခံ ဒႆန ပညာ’ လို႔ေတာင္မွ ဆိုႏိုင္ပါတယ္။

ကန္႔ရဲ႕ ၁၇၈၀ ထုတ္ က်မ္းေတြကေန နယ္နိမိတ္ ျပန္ဆြဲၾကည့္ရင္ ကြန္တီနမ္တဲလ္ ဒႆန ပညာရဲ႕ သက္တမ္းဟာ နွစ္ ၂၀၀ ေက်ာ္ ရွိျပီ။ ေယဘုယ် ျခံဳျပီး အက်ဥ္းခ်ံဳး ေျပာရရင္ ကြန္တီနမ္တဲလ္ ဒႆန ပညာထဲမွာ –

၁။ ဂ်ာမန္ စိတ္ကူးစံ ဝါဒနဲ႔ ရိုမန္တစ္ ဝါဒ၊ ျပီးေတာ့ သူတို႔ရဲ႕ အဆက္၊ ( ဖစ္ရ္၊ ရွဲလင္း၊ ေဟဂယ္၊ ရွလဂ်ဲယ္နဲ႔ နိုဗလီ၊ ရွေလယာမတ္ရွာ၊ ရွိဳပင္ေဟာင္ဝါ )
၂။ မတၱာဖစ္ဇစ္ Metaphysics ( တကၠိကေဗဒ ) ကို ေဝဖန္သူမ်ား၊ သံသယ ဝါဒီမ်ား ( ဖြားဘတ္ခ်္၊ မာ့က္စ္ ၊ နစ္ေရွး၊ ဖရိြဳက္၊ ဘာ့ဂ္ဆင္ Bergson )
၃။ ဂ်ာမန္ အေျချပဳ အသြင္ေလာက ပညာ၊ ျဖစ္တည္မႈဝါဒ ဒႆန
၄။ ျပင္သစ္အသြင္ေလာက ပညာ၊ ေဟဂယ္ဝါဒ နဲ႔ ေဟဂယ္ ဆန္႔က်င္မႈ ဝါဒ ( ကိုယဲဗ့္၊ ဆာ့တ္၊ မာလိုပြန္တီ၊ ေလးဗီး၊ ဘတိုင္းလီ၊ ဒီဗူးဗြား )
၅။ ဖြင့္ဆိုရွင္းလင္း သိပၸံ ( ဒီေသး၊ ဂဒမာ၊ ရီေကာ )
၆။ အေနာက္တိုင္း မာ့က္စ္ ဝါဒနဲ႔ ဖရင့္ဖု ဂိုဏ္း ( လူးကပ္စ္၊ ဘင္ဂ်မင္း၊ ေဟာ့ကိုင္းမား၊ အေဒါနို၊ မားက်ဴ၊ ဟားဘားမတ္ )
၇။ ျပင္သစ္ အေဆာက္အအံု ဝါဒ ( ေလးဗီးစထရိုး၊ လာကြန္၊ အာတုေဆ )
၈။ အေဆာက္အအံု လြန္ ဝါဒ နဲ႔ ပို႔စ္ေမာ္ဒန္ ဝါဒ ( ဖူးကိုး၊ ဒဲရီဒါ၊ ဒီလူးစ္ ၊ လီယိုတာ၊ ဘိုးဒရီးလ် )
၉။ ဣတၳိယဝါဒ ( အီရီဂါေရး၊ ယူလီယာ ခရစၥတိုဗာ )

To be Continue.

About zayya
Just Be. That's Enough! Shared words with Silence.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: