ကြန္တီနမ္တဲလ္ဒႆနပညာ ( ၅ )

စနစ္က်တဲ႔ ဒႆနဆိုင္ရာ အဆိုမွန္သမ်ွဟာ တက္စ္ ( Text ) နဲ႔ ေကာ္န္တက္စ္ ( Con-text ) အဆက္အစပ္ကေန ကင္းကြာျပီး မလုပ္နိုင္ပါဘူး။ ဒီသေဘာကို ဆီမြန္ခရစ္ခ်ေလက သူ႔ရဲ႕ Continental Philosophy ( VSI- Oxford 2001 ) စာအုပ္မွာ ဥပမာျပထားတာေလး ေတြရွိပါတယ္။

၁။ ၁၉၈၀ ခုနွစ္မ်ားမွာ ကန္႔ကို စိတ္ဝင္တစား ျပန္လည္ လာၾကတယ္။ အာရံုသာယာမႈ အယူအဆကို ေဆြးေႏြးၾကတယ္။ ဒီလိုျဖစ္ရတာဟာ ေမာ္ဒန္နဲ႔ ပို႔စ္ေမာ္ဒန္ ျဖစ္မႈေၾကာင့္ပဲ လို႔ ဆီမြန္က ျမင္ပါတယ္။ သူဆိုလိုခ်င္တာက ၁၈၀၃ ခုနွစ္မ်ားက ဒႆနဆိုင္ရာ အလုပ္မ်ားမွာေတာင္ ကန္႔ ( ဝါ ) တက္စ္နဲ႔ ေမာ္ဒန္ ပို႔စ္ေမာ္ဒန္ ေကာ္န္တက္စ္ အဆက္အစပ္ေၾကာင့္ ကန္႔ရဲ႕ အဓိပၸါယ္ေတြက ေျပာင္းလဲသြားရတယ္။ ကန္႔ကို ျပန္လည္ ဖတ္ရွဳလာၾကတယ္လို႔ ျမင္ပါတယ္။ ကြန္တီနမ္တဲလ္ရဲ႕ သေဘာကို ေဖာ္ျပခ်င္တာပါပဲ။

၂။ ဆီမြန္က သူ ၁၉၈၀ ခုနွစ္ တကၠသိုလ္ တက္ေနခ်ိန္မွာ ရွဲလင္း Schelling ဟာ လ်စ္လ်ဴရွဳ ခံရတယ္။ ရွဲလင္းဆိုတဲ႔ အသံကို ၾကားေတာင္ မၾကားရဘူး။ မၾကာေသးခင္က ရွဲလင္း ျပန္ေရပန္းစားလာတယ္။ ရွဲလင္း ေရပန္းစားလာေတာ့ လူေတြက ယခင္ အသစ္လို႔ ခံယူထားခဲ့တဲ႔ ဒီကြန္စထရက္ရွင္း ( Deconstruction ) ဟာ ထူးထူးျခားျခားၾကီး သစ္ေနတာမ်ိဳး မဟုတ္ဘူးလို႔ ခံယူလာတယ္။ အေၾကာင္းကေတာ့ ဒဲရီဒါရဲ႕ အျမင္ေတြဟာ ရဲွလင္းရဲ႕ အေတြးအေခၚနဲ႔ ဆင္တူတာေတြ ရွိေနလို႔ပဲ လို႔ ေဖာ္ျပထားတယ္။

၃။ ေနာက္တစ္ခ်က္ကေတာ့ အီမန္ႏ်ဴရယ္ ေလးဗီး Levians  အေၾကာင္းကို ေဖာ္ျပထားတာပါပဲ။ ဆီမြန္က ေလးဗီးန္ဟာ ၂၀ ရာစု အၾကီးက်ယ္ဆံုး ျပင္သစ္ ဒႆန ပညာရွင္ေတြထဲက တစ္ဦး အျဖစ္နဲ႔ ျပန္လည္ ေပၚထြက္လာတယ္ လို႔ ဆိုပါတယ္။ ၁၉၈၀ ခုနွစ္ အလယ္ေလာက္ အထိ ေလးဗီးန္ရဲ႕ လက္ရာေတြက လ်စ္လ်ဴရွဳခံထားရတာပါ။ ယေန႔ ၂၁ ရာစုမွာေတာ့ ေလးဗီးန အေပၚ သံုးသပ္ထားတဲ႔ လက္ရာ အေျမာက္အျမား ထြက္ေပၚလာတယ္။ ဒီလို ထြက္ေပၚလာတာက ၁၉၈၆ – ၇ ျပင္သစ္ ဒႆန ေလာက မွာ ျဖစ္ပြားခဲ့တဲ႔ ‘ဟိုက္ေဒးဂါး မႈခင္း’ ေၾကာင့္ပဲ။ ၁၉၈၆ – ၇ မႈခင္းမွာ ဟိုက္ေဒးဂါး ရဲ႕ နာဇီဝါဒမွာ ပါဝင္ပတ္သက္မႈကို ဒႆန ေလာကမွာ ပိုျပီး ၾကည္ၾကည္လင္လင္ ရွင္းရွင္းလင္းလင္း ျမင္လာရတာရဲ႕ အကိ်ဳးဆက္ေၾကာင့္ ေလးဗီးန ထြက္ေပၚလာပါတယ္။

၄။ ခ်ားလ္ေတလာရဲ႕ ေဟဂယ္အေပၚ သံုးသပ္ခ်က္ လက္ရာေၾကာင့္ အဂၤလိပ္ – အေမရိကန္ ဒႆန အစဥ္အလာမွာ ေမွးမွိမ္ခဲ့ရတယ္။ ေနာက္ေတာ့ ယေန႔ေခတ္ျပိဳင္ အဂၤလိပ္- အေမရိကန္ ဒႆန အစဥ္အလာ ဂၽြန္မတ္ဒိုဝဲလ္၊ ေရာဘတ္ဘရမ္ဒန္ တို႔ရဲ႕ ေဟဂယ္အေပၚ ျပန္လည္ေဖာ္ထုတ္ခဲ႔မႈနဲ႔ အတူ ျပန္ထြက္ေပၚလာခဲ့တယ္။ ဆီမြန္တင္ျပခ်င္တာက ကြန္တီနမ္တဲလ္ ဒႆနပညာနဲ႔ တက္စ္နဲ႔ ေကာ္န္တက္စ္ အဆက္အစပ္အေပၚ အလုပ္လုပ္တာဟာ ကြန္တီနမ္တဲလ္ သာလ်ွင္ မကဘူး။ ဒႆနပညာတစ္ခုလံုးနဲ႔ ဆိုင္တဲ႔ အေရးအရာၾကီးပဲလို႔ ဆိုခ်င္တာ။

အထက္ပါ အခ်က္ေလးခ်က္ကို ၾကည့္ရင္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ဟာ မူရင္းအေရးအသား တက္စ္နဲ႔ သူ႔ရဲ႕ ေခတ္ကာလ အလိုက္ အဆက္အစပ္အရ ဒႆနဆိုင္ရာ အေတြးအေခၚေတြဟာ ေျပာင္းလဲေနတာကို ေတြ႔ရမယ္။ ကြန္တီနမ္တဲလ္ ဒႆနပညာဆိုတာကလည္း ဒီလိုတက္စ္နဲ႔ အဆက္အစပ္ကို သာလ်ွင္ အေျခခံ ကိုင္တြယ္တာပါ။ ဒါေၾကာင့္ အနည္းဆံုး အေနနဲ႔ ေခတ္ျပိဳင္ ဒႆနပညာ အတြက္ ကြန္တီနမ္တဲလ္ ဒႆနပညာဟာ အေရးအၾကီးဆံုးနဲ႔ အထင္ရွားဆံုးေနရာကို ဝင္ယူလာခဲ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။

တကယ္ေတာ့ ကြန္တီနမ္တဲလ္ ဒႆန အတြက္ ဒႆနဆိုင္ရာ ျပႆနာ ဆိုတာ လူကေန ျဒပ္မဲ့ဆန္ဆန္ ဖန္တီး တည္ေဆာက္လို႔ရတာ မဟုတ္ဘူးလို႔ ယူတယ္။ ဒါကလည္း ခြဲျခမ္းစိတ္ျဖာ ဒႆနရဲ႕ ‘အမွန္တရား ဆိုတာက ဘာလဲ၊ လြတ္လပ္မႈဆိုတာ ဘာလဲ’ ဆိုတဲ႔ သူတို႔ဘာသာ သူတို႔ ဖန္တီး တည္ေဆာက္ထားတဲ႔ ဒႆန ဆိုင္ရာ ျပႆနာေတြကို ျငင္းလိုက္တာပါပဲ။ ကြန္တီနမ္တဲလ္ ဒႆနက လက္ေတြ႔ အခင္းအက်င္း အဆက္အစပ္ကို အေျခခံ ျပီးမွ မူရင္းတက္စ္ေတြကို ကိုင္တြယ္တာ။ သူတို႔ရဲ႕ အယူေတြထဲက တစ္ခုက လြန္ခဲ့တဲ႔ နွစ္ေပါင္း မ်ားစြာက က်မ္းေတြရဲ႕ အဓိပၸာယ္ကို က်မ္းျပဳဆရာရဲ႕ ရည္ရြယ္ခ်က္ လိုက္ျပီး ရွာေဖြေနဖို႔ မျဖစ္နိုင္ဘူး။ ဒါေၾကာင့္ ဒီလိုတက္စ္ကို ကိုင္တြယ္မယ္ဆိုရင္ စာေရးသူရဲ႕ ရည္ရြယ္ခ်က္ထက္ ကိုင္တြယ္သူရဲ႕ အျမင္နဲ႔ လက္ရွိ အဆက္အစပ္အားျဖင့္သာလ်ွင္ ဒႆနဆိုင္ရာ ျပႆနာရပ္ကို တည္ေဆာက္သင့္တယ္လို႔ ယူပါတယ္။ ဥပမာအားျဖင့္ ေဒးကားရဲ႕ က်မ္းေတြဟာ လြန္ခဲ့တဲ့ နွစ္ေပါင္း ၃၅၀ ေက်ာ္က ေရးထားတာ။ ေဒးကားရဲ႕ ရည္ရြယ္ခ်က္နဲ႔ အဓိပၸာယ္ေတြကို ရွာေဖြတယ္ဆိုတာဟာ လည္း ေဒးကားရဲ႕ ဆိုလိုရင္းထက္ ရွာေဖြသူရဲ႕ ဆိုလိုရင္းကိုပဲ ပါဝါနဲ႔ တည္ေဆာက္ျပတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ေတလာေၾကာင့္ ေဟဂယ္ အဂၤလိပ္ အေမရိကန္ ဒႆနေလာကမွာ ေမွးမွိန္သြားတာ၊ မတ္ဒိုဗဲလ္နဲ႔ ဘရမ္ဒန္တို႔ေၾကာင့္ ျပန္ဆန္းသစ္လာတာေတြဟာ ဒီသေဘာပါ။ ဒါေၾကာင့္ တက္စ္နဲ႔ အဆက္အစပ္ ကြန္တက္စ္ အရသာလ်ွင္ ဒႆန ဆိုင္ရာ ျပႆနာကို တည္ေဆာက္သင့္တယ္လို႔ ကြန္တီနမ္တဲလ္ ဒႆနက ယူပါတယ္။

About zayya
Just Be. That's Enough! Shared words with Silence.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: