အရင္တုန္းက ဧကရာဇ္သီဝရီ

ျပင္သစ္ ေတာ္လွန္ေရးၾကီး ျဖစ္ေပၚခါစ အခ်ိန္မွာ အဂၤလန္က ဝွစ္ဂ္ ( Whig ) ပါတီ ေခါင္းေဆာင္ေတြ ရယ္၊ အစိုးရ အဖြဲ႔နဲ႔ စိတ္ ဝမ္းကြဲၾကတဲ့ ဝန္ၾကီး ရယ္နဲ႔ ကဗ်ာဆရာ ေတြဟာ ျပင္သစ္္ အေရးေတာ္ပံု လႈပ္ရွားမႈၾကီးကို ေထာက္ခံ ၾကပါတယ္။ အဲ့သလို ေထာက္ခံ ၾကရင္းနဲ႔ ဒီ ဥေရာပ တိုက္ၾကီးေပၚမွာ အသိဥာဏ္ ပြင့္လင္းတဲ့ ေခတ္ၾကီး ကို ေရာက္လာျပီ၊ လြတ္လပ္တဲ့ ေခတ္ၾကီးကို ေရာက္လာျပီ ဆိုျပီး ယံုၾကည္ ေနၾကပါတယ္။ ဒီလိုနဲ႔ အဂၤလန္ မွာ ေတာ္လွန္ေရး အဖြဲ႕အစည္း တစ္ခု ေပၚလာျပီး အဲ့ဒီ ေခတ္မွာ ေပၚေနတဲ႔ Fox တို႔လို ေခါင္းေဆာင္ေတြ ကလည္း ျပင္သစ္ေတာ္လွန္ေရး ေခါင္းေဆာင္ေတြရဲ႕ လုပ္ရပ္ ေတြကို ေထာက္ခံ ေနၾကပါတယ္။ အေျခအျမစ္ ကစျပီး ေျပာင္းလဲ ရမယ္ဆိုတ႔ဲ ျပင္သစ္ေတာ္လွန္ေရး သေဘာတရား ေတြကို အဂၤလန္ နိုင္ငံမွာ ေသာမတ္စ္ ပိန္း ( Thomas Paine ) ဝီလ်ံ ေဂၚဒြင္ ( William Godwin ) နဲ႔ ဂ်ိမ္းစ္မက္ကင္း ေတာ့ရွ္ ( James Mackiwosh ) တို႔က ေထာက္ခံ ပါတယ္။

 

french-revolution

ေသာမတ္စ္ ပိန္းဟာ အေမရိကန္ ေတာ္လွန္ေရးမွာ တက္တက္ၾကြၾကြ ေခါင္းေဆာင္ ပါဝင္ ခဲ့ျပီးတဲ့ေနာက္ အဂၤလန္ကို ၁၇၈၇ ျပန္ေရာက္ လာပါတယ္။ အဲ့သလို ျပန္ေရာက္လာတဲ့ ပိန္းဟာ အဂၤလန္မွာ ေက်ာ္ၾကားေနတဲ့ အက္ဒ္မန္ဘာ့ခ္ ( Edmund Burke ) ကို တံု႔ျပန္ ေခ်ပ ေရးသား ခဲ့ပါတယ္။ ဘာ့ခ္က ေရွးရိုး အစဥ္အလာ ထံုးတမ္း ဓေလ့ေတြကို ထိန္းသိမ္း ေစာင့္ေရွာက္ျပီး နိုင္ငံ ေတာ္ စဥ္ဆက္မျပတ္ ဖြံ႔ျဖိဳးေစဖို႔ကို တစိုက္မတ္မတ္ ပို႔ခ် ခဲ့ပါတယ္။ ဒီနွစ္ခု ျဖစ္ေပၚ လာေအာင္ အေကာင္ အထည္ ေဖာ္တာဟာ အဖြဲ႔ဝင္ ျပည္သူ တစ္ဦး ခ်င္းစီရဲ႕ အက်ိဳး စီးပြားကို ေဖာ္ေဆာင္ တာထက္ ပို အေရးၾကီးတယ္ လို႔ ခံယူ ပါတယ္။ ဘာ့ခ္ရဲ႕ ဒီအယူအဆကို ပိန္းက လက္မခံပါ။ ပိန္းကေတာ့ မ်ိဳးဆက္တိုင္းဟာ သူတို႔ရဲ႕ အက်ိဳး စီးပြားေတြ ျဖစ္ေပၚေစဖို႔ အတြက္ လြတ္လြတ္ လပ္လပ္ ေဆာင္ရြက္ ပိုင္ခြင့္ ရွိတယ္လို႔ ခံယူပါတယ္။ အဲ့လို ကိုယ့္ ေခတ္ရဲ႕ အက်ိဳးစီးပြားေတြကို ေဖာ္ေဆာင္ တဲ့ေနရာမွာ ေရွးဆန္တဲ့ အဖြဲ႔ အစည္းေတြရဲ႕ ဩဇာကို နာခံစရာ မလိုဘူးလို႔ ဆိုတယ္။ ေနာက္ျပီးေတာ့ ကိုယ့္ အတြက္ ဝန္ထုပ္ ဝန္ပိုး ျဖစ္ေစတဲ့ တရားဥပေဒေတြနဲ႔ တရားမမ်ွတတဲ့ ဥပေဒ ေတြကိုလည္း နာခံစရာ မလိုဘူးလို႔ ပိန္းက သြန္သင္ပါေသးတယ္။ ပိန္းကေတာ့ နိုင္ငံေတာ္နဲ႔ အစိုးရကို ကြဲျပားေအာင္ ေသေသခ်ာခ်ာ ခြဲျပပါတယ္။ ဘာ့ခ္ကေတာ့ ပိန္းလို ခြဲမျပ နိုင္ခဲ့ပါ။ ပိန္းရဲ႕ အယူအဆကေတာ့ လူသားရဲ႕ သဘာဝနဲ႔ လိုအပ္ခ်က္ အရသာ နိုင္ငံေတာ္ဆိုတာ ( လိုအပ္လို႔ ) ေပၚလာရတာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ အစိုးရ အဖြဲ႔ ဆိုတာ ကေတာ့ တမင္လုပ္ယူ ဖန္တီးထားတဲ႔ အဖြဲ႔သာ ျဖစ္တယ္လို႔ ပိန္းက ပို႔ခ်တယ္။ မေကာင္းတဲ႔ ဘက္ကို ယိမ္းယိုင္ခ်င္တဲ့ လူသားေတြရဲ႕ သဘာဝနဲ႔ အျပဳအမူေတြကို ထိန္းသိမ္း ေပးဖို႕ရာ အတြက္ အစိုးရအဖဲြ႕ လိုအပ္တယ္လို႔ ပိန္းက ဆိုပါတယ္။ ဒီလို အစိုးရ အဖြဲ႔မ်ိဳးဟာ မမွန္ကန္တဲ႔ လူေတြရဲ႕ လက္ထဲကို ေရာက္သြားနိုင္တယ္။ ဒါမွ မဟုတ္ အာဏာကို တလြဲ အသံုးခ်ခ်င္တဲ့ လူေတြရဲ႕ လက္ထဲကို ေရာက္သြားနိုင္တယ္ ဆိုျပီး ပိန္းက စိုးရိမ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ မို႔လို႔ အခု အေျခအေန ဟာ ျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲ ဖို႔ လိုအပ္ေနတဲ႔ အတြက္ ေၾကာင့္ မို႔လို႔ အခု လက္ရွိ ျဖစ္ေပၚေနတဲ့ နိုင္ငံေရး အဖြဲ႕ အစည္းေတြကို ေလးစားျပီး ထိန္းသိမ္းေပး ေနစရာ မလိုဘူး လို႔ ပိန္းက ပို႔ခ်ပါတယ္။

ပိန္းရဲ႕ သေဘာ အလိုအရ ကေတာ့ “ျပည္သူနဲ႔ နိုင္ငံေတာ္ ၾကားမွာ ျပဳလုပ္ထားတဲ့ ပဋိညာဥ္ Contract ဟာ အခြင့္အေရး ခ်င္းအရ တူညီၾကတဲ့ လူသား တစ္ဦးခ်င္းစီနဲ႔ နိုင္ငံေတာ္ၾကားမွာ ျပဳလုပ္ထားတာ ျဖစ္တယ္။ ဘာ့ခ္ ေျပာသလို အုပ္ခ်ဳပ္သူနဲ႔ အအုပ္ခ်ဳပ္ခံ ျပည္သူေတြ ၾကားမွာ ခ်ဳပ္ဆိုထားတာ မဟုတ္ဘူး” လို႔ အဓိပၸါယ္ ေကာက္ယူ ပါတယ္။ အမ်ားသေဘာ ဆႏၵ ( Popular Consent ) အရ စနစ္က်တဲ႔ အဖြဲ႔အစည္း မ်ိဳးကို ဖြဲ႔ဖို႔ဆိုရင္ ျပည္သူ လူထုကို ကိုယ္စားျပဳမယ့္ အစိုးရ အဖြဲ႔ ( Republican Form of Government ) နဲ႔ အေျခခံ ဥပေဒကို ေရးဆြဲျပ႒ာန္း ( Written Constitution ) ေတြဟာ မျဖစ္မေန လိုအပ္တယ္ လို႔ ပိန္းက အဓိပၸာယ္ ဖြင့္ပါတယ္။ ဘုရင္ေတြ ၊ ဘုန္းေတာ္ၾကီး ေတြနဲ႔ စစ္လိုလားတဲ႔ သံတမန္ေတြဟာ အင္မတန္ အႏၱရာယ္ မ်ားတယ္ လို႔ ခံယူပါတယ္ ။ ျပီးေတာ့ ပိန္းက ျပင္သစ္ ေတာ္လွန္ေရးမွာ ေၾကညာလိုက္တဲ့ လူ႔ အခြင့္အေရး ေၾကညာ စာတမ္းၾကီး ပါ သဘာဝ နိယာမ သေဘာတရား ( Natural Law Philosphy of The Declaration of The Rights of Man ) ျပည့္ျပည့္ဝဝ ေထာက္ခံပါတယ္။ ပိန္းကေတာ့ လူေတြဟာ လြတ္လပ္ျပီး တန္းတူ ညီမ်ွတယ္ ( Free and Equal ) လို႔ ယံုၾကည္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ မို႔လို႔ လဲပဲ လံုလံုျခံဳျခံဳ ေနနိုင္ခြင့္ လြတ္လပ္ခြင့္နဲ႔ ပစၥည္း ဥစၥာ ပိုင္ဆိုင္နိုင္ခြင့္ သဘာဝ အခြင့္အေရး ( Natural Rights of Security , Liberty and Property ) ေတြကို ပိုင္ဆိုင္တယ္လို႔ ခံယူပါတယ္။ ေနာက္ ျပီးေတာ့လဲ အာဏာ အားလံုးဟာ ျပည္သူလူထု ဆီက ဆင္းသက္လာတယ္ လို႔လဲ ခံယူပါေသးတယ္။ ပိန္း အလိုအရ “နိုင္ငံေတာ္ ဆိုတာ လူသားေတြ အတြက္ ျပဳလုပ္ထားတဲ့ အရာသာ ျဖစ္တဲ့အျပင္ အစိုးရဆိုတာဟာ ျပည္သူလူထုရဲ႕ အေစခံသာပဲ ျဖစ္သင့္တယ္ ( State was made for man and that government should be his servant ) တကယ္လို႔သာ အစိုးရကို က်က်နန ဖြဲ႔စည္းထားမယ္ ဆိုရင္ တုိင္းျပည္ကို ျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲတဲ့ အခါမွာ အေတာ္အတန္ အက်ိဳး ေက်းဇူး ရွိနိုင္မယ္” လို႔ ခံယူပါတယ္။ ပိန္းဟာ လူ႔ အခြင့္အေရး ( Right of man ) စာအုပ္ကို ျပဳစုခဲ့ပါတယ္။ အဲ့ဒီ စာအုပ္ထဲမွာ လက္ေတြ႔က်ျပီး အျပဳ သေဘာေဆာင္တဲ့ အစီအစဥ္ ေတြကို တင္ျပခဲ့ပါတယ္။ ဘာေတြလဲ ဆိုေတာ့ မသင္မေနရ ပညာေရး ၊ ဆင္းရဲသား ဥပေဒနဲ႔ နိုင္ငံမ်ား ပါဝင္တဲ့ အဖြဲ႔ခ်ဳပ္ ( League of Nations ) ေဖာ္ေဆာင္ေရး စီမံခ်က္ေတြ ျဖစ္ပါတယ္။

ဝီလ်ံေဂါ့ဒြင္ ( William Godwin ) ( 1756 -1836 ) ဟာ မင္းမဲ့ဝါဒကို လက္ခံတဲ႔ သေဘာတရားေရး ဆရာၾကီးပဲ ။ သူက နိုင္ငံေတာ္ ( State ) နဲ႔ ဘယ္လို အေပးအယူ အေစ့အစပ္ အညွိအႏိႈင္းမွ ျပဳလုပ္ခ်င္သူ ျဖစ္ပါတယ္။ သူ႔ အလိုအရေတာ့ အယူသည္းတာေတြ မရွိတဲ႔ အစိုးရမ်ိဳးပဲ ျဖစ္ျဖစ္ ၊ မင္းဆိုးမင္း ညစ္ မဟုတ္တဲ႔ အစိုးရမ်ိဳးပဲ ျဖစ္ျဖစ္ ဘယ္လို အစိုးရမ်ိဳးပဲ ျဖစ္ျဖစ္ အစိုးရအားလံုး ကို မလိုလား လက္မခံဘူး လို႔ ဆိုပါတယ္။ သူလိုလားတာကေတာ့ တရား မ်ွတျခင္း ( Justice ) ပါပဲ။ ဘယ္လို တရားမ်ွတရမလဲ ဆိုေတာ့ ျပည္သူ အားလံုးက အသံုးခ် နိုင္မယ့္ တရားမ်ွတမႈမ်ိဳး ျဖစ္ပါတယ္။ ေနာက္ျပီးေတာ့လည္း ေဂါ့ဒြင္က “လူေတြကို ပညာေရးေတြ စနစ္တက် သင္ေပးျပီး အဖြဲ႔အစည္း ( Institutions ) ေတြကိုလည္း စနစ္တက် ဖြဲ႔စည္း ေပးထားေစ ခ်င္ပါတယ္။ ဒါမွ လူေတြဟာ အဖက္ဖက္ ကေန ေျခာက္ပစ္ကင္း သဲလဲ စင္ျပီး ျပည့္စံု ( Perfectability of man ) နိုင္ၾကလိမ့္မယ္” လို႔ ယံုၾကည္ပါတယ္။ လူေတြ အသိဥာဏ္ ပညာ နည္းပါး ေနၾကတာေတြ နဲ႔ ကၽြန္စိတ္ေပါက္ ေနၾကတာ ေတြဟာ မေကာင္းမႈ အားလံုးရဲ႕ အရင္းခံပဲ ျဖစ္တယ္လို႔ ေဂၚဒြင္က ယံုၾကည္ပါတယ္။ တကယ္လို႔သာ လူေတြသာ ပညာေတြ တတ္ခဲ့ရင္ ေကာင္းတာပဲ ျဖစ္ျဖစ္ ဆိုးတာပဲ ျဖစ္ျဖစ္ အတင္းအၾကပ္ အလုပ္ ခိုင္းခံ ရတာမ်ိဳးေတြ အားလံုးဟာ ေပ်ာက္ကြယ္ သြားမယ္လို႔ သူက ယံုၾကည္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္မို႔လို႔ပဲ ေဂါ့ဒြင္ဟာ လူမႈ ပဋိညာဥ္ ( Social Contract ) နဲ႔ လူေတြရဲ႕ သဘာဝ အခြင့္အေရး ( Natural Rights of man ) ေတြ အေပၚ စိတ္ဝင္စားမႈ နည္းခဲ့တာပါ။ အခု လက္ရွိ ပညာ နုံ႕နဲ႕တဲ႔ အေနအထားမွာ အုပ္ခ်ဳပ္သူ တစ္ခ်ိဳ႕ကို လိုအပ္မယ္ လို႔ သူက ဆိုပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ အဲ့ဒီ အုပ္ခ်ဳပ္မႈ ဟာ အကန္႔အသတ္ နဲ႔သာ ရွိေနရမွာ ျဖစ္ျပီး ျငိမ္းခ်မ္းေရးနဲ႔ တရားဥပေဒ စိုးမိုးေရး တို႔အတြက္သာ အဲ့ဒီ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးရဲ႕ လႈပ္ရွားမႈေတြကို တိတိက်က် ကန္႔သတ္ ထားရမယ္ လို႔ ဆိုပါတယ္။ ေဂါ့ဒြင္ အထူးတလည္ မၾကိဳက္ မနွစ္သက္ တာ တစ္ခု ရွိပါတယ္။ အဲ့ဒါ ကေတာ့ အစိုးရ အဖြဲ႔ အင္အား ေတာင့္တင္း ခိုင္မာ ေစဖို႔ အတြက္ ရည္မွန္းခ်က္ ၾကီးၾကီး မားမား ထားျပီး နိုင္ငံေတာ္ရဲ႕ ဘ႑ာေတြ တိုးပြား ၾကြယ္ဝ လာေအာင္ တမင္တကာ လုပ္ယူ တာမ်ိဳးေတြနဲ႔ စစ္ပြဲ ေအာင္ပြဲ အလီလီေတြရေအာင္ တမင္တကာ လုပ္ယူတာ မ်ိိဳးေတြပါ။

ေဂါ့ဒြင္ဟာ လူပုဂၢိဳလ္ တစ္ဦးခ်င္း ပုဂၢလိက ပစၥည္း ဥစၥာ ပိုင္ဆိုင္ခြင့္ ျပဳေပးထားတဲ့ စနစ္ကိုလည္း တိုက္ခိုက္ ေဝဖန္ ပါတယ္။ ဘာျဖစ္လို႔လဲ ဆိုေတာ့ ပစၥည္း ဥစၥာ ပိုင္ဆိုင္ တာေတြ မညီ မမ်ွ ျဖစ္လာရင္ အဲ့ဒါဟာ လူေတြ အခ်င္းခ်င္း ၾကားမွာ ရွိရမယ့္ တန္းတူ ညီမ်ွျခင္း သဘာဝ အခြင့္အေရးမူကို ဆန္႔က်င္ လာေနလို႔ပဲ လို႔ ေဂၚဒြင္က အေၾကာင္းျပ ပါတယ္။ တကယ္လို႔ ပညာေရးသာ ဖြံ႔ျဖိဳးလာခဲ့ရင္ ခုလို ခ်မ္းသာ လာတာေတြ ဆင္းရဲ လာတာေတြရဲ႕ မေကာင္းမႈ ေတြကို ကိုယ့္ အသိစိတ္နဲ႔ ကိုယ္ ဖယ္ရွားလာ ၾကလိမ့္မယ္ လို႔ ယူဆပါတယ္။ ေနာက္ ျပီးေတာ့လည္း ပညာေရး ေရခ်ိန္ေတြသာ ျမင့္ေနမယ္ ဆိုရင္ မတရားတဲ႔ ဥပေဒ စိုးမိုး ေနတာ ေတြနဲ႔ အစိုးရက ဖိနွိပ္ ေနတာေတြ ကိုလည္း ဖယ္ရွား နိုင္လိမ့္မယ္ လို႔ ေဂါ့ဒြင္က ယံုၾကည္ပါတယ္။ တကယ္ေတာ့ ေဂါ့ဒြင္ရဲ႕ စိတ္ကူး စိတ္သန္းေတြဟာ ပေလတိုနဲ႔ မိုးတို႔ရဲ႕ စိတ္ကူးယဥ္မႈ ( Utopia of Plato and Moore ) ေတြရယ္ ၊ ၁၈ ရာစု သဘာဝ နိယာမ သေဘာတရား ( National Law Philosophy of the eighteenth century ) ေတြရယ္နဲ႔ စက္မႈ ေတာ္လွန္ေရး ေတြနဲ႔ အတူ ေပၚလာတဲ့ လက္ေတြ႔ အသံုးခ်ေရး ဝါဒ နဲ႔ တစ္သီး ပုဂၢလ ဝါဒ ( Utilitarian and Individualistic Ideas ) အယူအဆ ေတြကို ေပါင္းစပ္ ထားတာပါ။ ေဂါ့ဒြင္ရဲ႕ အယူအဆ ေတြကို ဥေရာပ တိုက္က ေတြးေခၚရွင္ ေတြက သေဘာက် ခဲ့ၾကေပမယ့္ ေနရင္း အဂၤလန္ နိုင္ငံ မွာေတာ့ စိတ္ဝင္စားမႈ မရွိၾကပါဘူး။ အဂၤလန္ မွာ သူ႔ဩဇာ သက္ေရာက္ပံု ကေတာ့ သူ႔သမက္ ကဗ်ာ ဆရာ ရွယ္လီ ( Shelly ) ရဲ႕ အေရးအသား ေတြကေန တစ္ဆင့္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ရွယ္လီဟာ သနားၾကင္နာ ခ်စ္ခင္မႈကို ကိုးကြယ္ျပီး ဖိႏွိပ္မႈကို မုန္းတီးသူ အျဖစ္ အာရံုယူ ခံစားျပီး ကဗ်ာ ဖြဲ႔တတ္ပါတယ္။

ျပင္သစ္ ေတာ္လွန္ေရး က ေတာ္လွန္တဲ့ အေတြးအေခၚေတြ ကေန နယ္ခ်ဲ႕တဲ႔ နပိုလီယံ စစ္ပြဲေတြ အျဖစ္ ေျပာင္းလဲ သြားတဲ့အခါမွာ အဂၤလိပ္ေတြရဲ႕ သဘာဝ နိယာမ ( Natural Law ) အေပၚမွာ လက္ခံထားတဲ့ သေဘာထားနဲ႔ လူ႔အခြင့္အေရး ( Rights of Man ) အေပၚမွာ လက္ခံထားတဲ့ သေဘာထားေတြဟာ ေပ်ာက္ကြယ္ကုန္ ၾကပါေတာ့တယ္။ စစ္ျဖစ္ ေနရတဲ့ နိုင္ငံ တစ္ နိုင္ငံ အေနနဲ႔ ( ျပင္သစ္ နပိုလီယံ နဲ႔ စစ္ျဖစ္ေနရတဲ့ အဂၤလန္ နိုင္ငံ အေနနဲ႔ ) ပိန္းနဲ႔ ေဂၚဒြင္ တုိ႔ရဲ႕ သေဘာတရား ေတြဟာ အံမဝင္ ခြင္မက် ျဖစ္လာ ေနရပါေတာ့တယ္။ ဒီေတာ့ အက္ဒ္မန္ ဘာ့ခ္ ( Edmund Burke ) ရဲ႕ ေရွးေဟာင္း ရိုးရာ ထိန္းသိမ္း ေရး သေဘာတရား ေတြကပဲ အဂၤလန္ နိုင္ငံ အတြင္း က လႊမ္းမိုး ေနပါေတာ့တယ္။ ဒီအထဲ ၁၇၉၂ ျပင္သစ္ အမ်ိဳးသား ညီလာခံက ခ်မွတ္လိုက္တဲ့ အမိန္႔ေတြ အရ ဘုရင္ အုပ္စိုးတဲ့ နိုင္ငံ အားလံုးကို တိုက္ခိုက္ဖို႔ လႈံ႕ေဆာ္တာေတြ နဲ႔ ဘုရင္စနစ္ကို ျဖဳတ္ခ်ျပီး ျပင္သစ္မွာ လိုပဲ သမၼတ ႏိုင္ငံ ( Republic ) ေတြ ထူေထာင္ဖို႔ အတြက္ စစ္အင္အားနဲ႔ ျခိမ္းေျခာက္မႈေတြပါ လုပ္လာတဲ့ အခါမွာ အဂၤလန္ဟာ အထူးတလည္ကိုပဲ ေၾကာက္ရြ႕ံသြား ပါေတာ့တယ္။ ျပီးေတာ့ ျပင္သစ္ ဘုရင္ လူဝီ ၁၆ ကို ေတာ္လွန္ေရး တပ္သား ေတြက သုတ္သင္ ပစ္လိုက္တဲ့ အခါမွာ အဂၤလန္ဟာ အၾကီး အက်ယ္ တုန္လႈပ္ ေခ်ာက္ခ်ား သြားျပန္ ပါေတာ့တယ္။ ဒီအခါမွာ ဝွစ္ဂ္ ( Whig ) ပါတီဝင္ ေတြလည္း ႏႈတ္ဆိတ္ ကုန္ၾကပါေတာ့တယ္။ Fox လို ေခါင္းေဆာင္မ်ိဳး ေတြက ေတာင္မွ ခုလို လူဝီ ၁၆ ကို သတ္လိုက္တာ ဟာ ရိုင္းစိုင္း ယုတ္မာ ျပီး တရာမမ်ွတဘူး လို႔ ေဝဖန္ပါတယ္။ ဒီေတာ့လည္း အဂၤလန္ နိုင္ငံအတြင္းမွာ ျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲေရးေတြ လုပ္ဖို႔ အၾကံ အစည္ အားလံုး ဟာလည္း ရပ္ဆိုင္းကုန္ ၾကပါေတာ့တယ္။ သမၼတ ( Republic ) ႏိုင္ငံ တည္ေထာင္ဖို႔ စိတ္ကူး စိတ္သန္း ေတြ အေျခခ် မိလာမွာကို အထူး စိုုးရိမ္ ေနၾကတဲ့ မင္းမ်ိဳး မင္းႏြယ္ မွဴးမ်ိဳး မတ္ႏြယ္ ေခါင္းေဆာင္ ေတြကလည္း မဲေပးပိုင္ခြင့္ ေတြ တိုးခ်ဲ႕လာမယ့္ ဘယ္လို ကိစၥ ရပ္မ်ိဳးကို မဆို ဖိႏွိပ္ ပစ္ ေနၾကပါတယ္။ ျပီးေတာ့ ပါလီမန္ကို ျပဳျပင္ ဖြဲ႔စည္း လာမွာကိုလည္း ႏွိမ္နင္း ပစ္ေနၾကပါတယ္။ ဒီအထဲမွာ ျပင္သစ္ ေတာ္လွန္ေရးလို ဟာမ်ိဳး ျဖစ္လာမွာ ေၾကာက္တဲ့ အတြက္ နိုင္ငံျခား သား ေတြကို ကန္႔သတ္တဲ့ ဥပေဒေတြကိုလည္း ထုတ္ျပန္လာၾကပါတယ္။ ေနာက္ျပီးေတာ့ လြတ္လပ္စြာ ေဆြးေႏြးခြင့္ကိုလည္း ထိန္းခ်ဳပ္လာပါတယ္။ အဆိုးဆံုးက ေတာ့ ဥပေဒေတြကို ဆန္႔က်င္ ကန္႔ကြက္ၾကတဲ့ လူေတြကို ျပစ္ဒဏ္ ေတြ ျပင္းျပင္း ထန္ထန္ ခ်မွတ္ ေနတာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

နိုင္ငံေရး ေလာကမွာ အဲ့သလို ျဖစ္ေနတဲ႔ တစ္ခ်ိန္တည္း မွာပဲ အဂၤလန္ နိုင္ငံ အတြင္းမွာ စီးပြားေရး အေျပာင္း အလဲေတြ ျဖစ္လာေနပါတယ္။ အဲ့ဒါကေတာ့ စက္မႈ ေတာ္လွန္ေရး ျဖစ္ပြားလာ ေနတာပါပဲ။ စက္မႈ လုပ္ငန္းေတြ တည္ေထာင္ ပြားမ်ား လာရာကေန စက္မႈ ျမိဳ႕ျပေတြ ျဖစ္ထြန္းလာျပီး စက္မႈ လုပ္ငန္းရွင္ လူတန္းစား အသစ္ေတြ ေပၚထြန္းလာပါတယ္။ ဒီလုပ္ငန္းရွင္ လူတန္းစား သစ္ေတြဟာ အခ်ိန္ ၾကာျမင့္လာတဲ့ အခါ အုပ္ခ်ဳပ္သူ ေတြရဲ႕ ေရွးရိုးဆန္တဲ့ အမူအက်င့္ ေတြကို ဆန္႔က်င္လာၾကျပီး ေျမရွင္သူေကာင္းမ်ိဳး ေတြ လႊမ္းမိုးေနတာကိုလည္း ဆန္႔က်င္လာၾကပါတယ္။ ဒီစက္မႈ လုပ္ငန္း ရွင္ေတြဟာ ဘယ္လို နိုင္ငံ ေရး သေဘာ တရား ကို မွ နားမလည္ၾကပါဘူး။ ဒီေတာ့ ေဂါ့ဒြင္တို႔၊ ရွယ္လီတို႔ရဲ႕ မင္းမဲ့ သေဘာတရား ေတြကိုလည္း မသိၾကပါဘူး။ ဒါေပမယ့္လည္း ေရွးဆန္တဲ့ မင္းဆက္ေတြနဲ႔ ရွဳပ္ေထြးတဲ႔ တရား ဥပေဒ စနစ္ေတြကိုေတာ့ လက္မခံနိုင္ၾကပါ။ သူတို႔ လိုလား ၾကတာက လြတ္လပ္စြာ ကုန္သြယ္ခြင့္နဲ႔ အဲ႔ဒီလို ကုန္သြယ္ခြင့္ကို တားဆီးထားတဲ႔ ဥပေဒေတြကို ဖယ္ရွားပစ္ခ်င္ ေနၾကတာပါပဲ။ ဒီလို လြတ္လပ္တဲ့ ေစ်းကြက္ ေလဇတ္ဖဲ ( Laissez Faire ) ဝါဒကို လက္ခံ မိလာၾကတာ ကိုလည္း သူတို႔ လိုလား လာၾကပါေတာ့တယ္။

နိဂံုး
ေရာမေခတ္မွာ ခရစ္ယာန္ သာသနာကို စတင္ ယံုၾကည္ ကိုးကြယ္လာၾကတယ္။ တျဖည္းျဖည္းနဲ႔ သာသာနာဟာ ပ်ံ႕ပြားလာတယ္။ ဒီလို သာသနာကို အလြန္ အကၽြံ ယံုၾကည္ ကိုးကြယ္မိလာ ၾကတဲ့အခါ ( Holy Roman Empire ) ဘုရားသခင္ရဲ႕ မြန္ျမတ္တဲ့ ေရာမ အင္ပါယာ ထူေထာင္ဖို႔ ၾကိဳးစား လာၾကပါေတာ့တယ္။ ဒီအခါမွာ သာသနာေရးက လူမႈ ကိစၥ အဝဝ အေပၚ လႊမ္းမိုးလာပါတယ္။ ဒီလိုနဲ႔ ( Devine- Right Theory ) ဘုရားသခင္က ေပးအပ္ ေတာ္မူတဲ႔ အခြင့္ အာဏာေတာ္ အရ ဘုရင္ ျဖစ္ခြင့္ရတယ္ ဆိုတဲ့ အယူအဆ ေပၚလာပါတယ္။

ဒါေပမယ့္ ၾကာလာေတာ့ စည္းစိမေတြ ယစ္မူးလာၾကတဲ့ ပုပ္ရဟန္း မင္းၾကီး ေတြကို ဘုရင္ေတြက မေက်နပ္ ၾကေတာ့ပါဘူး။ အင္အား ေကာင္းလာတဲ့ ဘုရင္ ေတြက ဘုရားေက်ာင္းေတာ္ ေတြကို ဆန္႔က်င္ ပုန္ကန္လာၾကတယ္။ ဒီလို ပုန္ကန္ရင္းနဲ႔ အင္အား ေတာင့္တင္းလာတဲ့ ဘုရင္ ေတြက အမ်ိဳးသား နိုင္ငံေတာ္ေတြ တည္ေထာင္လာၾကတယ္။ ဒီလိုနဲ႔ သာသနာေရးက အုပ္ခ်ဳပ္ေရး အေပၚ ဩဇာလႊမ္းေနတာေတြ က်ဆင္း သြားပါေတာ့တယ္။ ၾကာလာေတာ့ ဘုရင္ေတြ လက္ထဲကိုသာ အာဏာေတြ စုျပဳံ ေရာက္သြားပါေတာ့တယ္။

 

Pope & Emperor

ဒီလိုနဲ႔ ဘုရင္ေတြဟာ တျဖည္းျဖည္းခ်င္း အာဏာေတြ တက္လာၾကတယ္။ ဒီလိုနဲ႔ သက္ဦး ဆံပိုင္ ဘုရင္စနစ္ ျဖစ္လာတယ္။ သားစဥ္ ေျမးဆက္ ဘုရင္ စနစ္ ျဖစ္လာတယ္။ ဒီလိုနဲ႔ ဘုရင္ စနစ္ရဲ႕ အားနည္းခ်က္ကို သိလာၾကတဲ့ အဂၤလန္ ျပည္သူေတြဟာ ၁၆၈၈ မွာ ( The Glorious Revolution ) ဂုဏ္ေရာင္ ေျပာင္ေသာ ေတာ္လွန္ေရးၾကီးေပါ့ ( ဟီး ) ဆင္ႏြဲလိုက္ၾကတယ္။ ဘုရင္ကို ရုပ္ျပထားျပီး ပါလီမန္ကို အင္အား ေတာင့္တင္းေအာင္ ျပဳလုပ္ ခဲ့ၾကတယ္။ ေနာက္ နွစ္ေပါင္း တစ္ရာ ၾကာတဲ့ အခါမွာ အေမရိကန္ ေတာ္လွန္ေရး ေပၚလာတယ္။ အဂၤလိပ္လက္ေအာက္က လြတ္ေျမာက္ခဲ့ျပီး လြတ္လပ္ေရး ေၾကညာ စာတမ္းၾကီးကို ( 1776 July 4 ) ရက္ေန႔မွာ ေၾကညာခဲ့တယ္။ အဲ့ဒီ ေၾကညာစာတမ္းနဲ႔ တျခား စာတမ္းေတြကို အေျခခံျပီး အေျခခံ ဥပေဒၾကီးကို လႊတ္ေတာ္မွာ ေရးဆြဲ ျပ႒ာန္း နိုင္ခဲ့တယ္။ ဒီအေျခခံ ဥပေဒအရ ဘုရင္ဆိုတာ မရွိေတာ့ပါ။ ဒါေၾကာင့္မို႔လို႔ပဲ အေမရိကန္ ေတာ္လွန္ေရးဟာ ကမၻာကို တစ္ေခတ္ဆန္း ေစခဲ့ပါတယ္။

၁၇၈၉ ခုနွစ္မွာ ျပင္သစ္ ေတာ္လွန္ေရးၾကီး ေပၚလာျပန္တယ္။ ဒီေတာ္လွန္ေရးကေန ျပင္သစ္ အမ်ိဳးသား လႊတ္ေတာ္ၾကီး ေပၚလာျပီး လူ႔အခြင့္အေရး ေၾကညာ စာတမ္းၾကီး Bill of rights ကို ေအာင္ေအာင္ျမင္ျမင္ ထုတ္ျပန္နိုင္ခဲ့တယ္။ အဲ့ဒါ အျပင္ ဘုရင္စနစ္ကိုလည္း နိဂံုး ခ်ဳပ္ေစခဲ့ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဒီျပင္သစ္ ေတာ္လွန္ေရးၾကီးဟာ ကမၻာ့သမိုင္းမွာ အထင္ရွားဆံုး ေတာ္လွန္ေရးၾကီး ျဖစ္လာပါတယ္။ ဒီလိုနဲ႔ ဘုရင္ ဧကရာဇ္ေတြ လက္ထဲက အာဏာေတြဟာ ျပင္သူေတြရဲ႕ လက္ထဲ ေရာက္သြား ရပါေတာ့တယ္။ ဒါဟာ ျပည္သူေတြရဲ႕ ေအာင္ပဲြပါပဲ။

Ref : MSM

About zayya
Just Be. That's Enough! Shared words with Silence.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: