ယေန႔ စာေပ ေဝဖန္ေရး

ကိုယ္ခံစားရသည္ကို ေဖာ္ျပျခင္းသည္ ေဝဖန္ျခင္း မဟုတ္။

ေအာက္ပါ “ယေန႔ စာေပ ေဝဖန္ေရး” စာကို ဆရာေဇာ္ေဇာ္ေအာင္ ေရးပါသည္။ စာေပ ေဝဖန္ေရး ဆိုသည္မ်ိဳးကို က်ေနာ္ ဘေလာ့ ေပၚတြင္ အတတ္ႏိုင္ ဆံုး ေရွာင္ပါသည္။ အခု တင္ျဖစ္သည္။ အေၾကာင္းရွိပါသည္။

တင္ျဖစ္ရသည့္ အေၾကာင္းေတြက တစ္ခု မက ေပါင္းဆံုပါသည္။ အနီးစပ္ဆံုး ဥပနိႆယ ကို ဆိုရလ်ွင္ေတာ့ ဘေလာ့ဂါေလး တစ္ေယာက္ ျဖစ္သည့္ က်ေနာ့ ညီမ တစ္ေယာက္ ဘာမသိညာမသိ အေဝဖန္ခံလိုက္ရသည္ ၾကားမိ၍ ျဖစ္သည္။ က်ေနာ္တို႔ အြန္လိုင္း ေပၚမွာ စာေရးသည္ ျဖစ္ေစ၊ ပရင့္တက္မီဒီယာတြင္ စာေရး သည္ ျဖစ္ေစ ေရးသည့္ စာရွိလ်ွင္ ဖတ္သည့္သူ ရွိမည္။ ဖတ္သည့္သူ ရွိလ်င္ ေဝဖန္မည့္သူလည္း ရွိမည္သာ ျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္ စာရွိ၍ စာဖတ္သူ ရွိျခင္း သည္ ရိုးစင္း ေသာ္လည္း စာဖတ္သူ ရွိ၍ ေဝဖန္မႈ ရွိရျခင္းကမူ ထင္သေလာက္ မရိုးရွင္းလွ ဟု ထင္သည္။

စာဖတ္သူ တစ္ဦး တစ္ေယာက္က မိမိဖတ္ေသာစာကို ၾကိဳက္ခ်င္ ၾကိဳက္မည္ ။ မၾကိဳက္ ဘဲလည္း ေနႏိုင္သည္။ စာဖတ္သူတြင္ အခြင့္အေရးက လြတ္လပ္စြာ တည္ရွိသည္။ စာေရးသူကလည္း အလားတူ။ ၎ ေရးခ်င္ေသာ စာကို ေရးေပလိမ့္မည္။ ၎ေရးျပီး စာကို ၎ဘာသာပင္ မၾကိဳက္ဘဲလည္း ေနႏိုင္သည္။ ၎ တစ္ေယာက္တည္း ၾကိဳက္မည္ဆိုလ်ွင္လည္း ၾကိဳက္ႏိုင္သည္။ စာေရးသူ၏ လြတ္လပ္ေသာ အခြင့္အေရးသာ ျဖစ္သည္။

ေျပာရန္လိုသည္က ေဝဖန္ေရးျဖစ္သည္။ “ဒီဟာကို ငါမၾကိဳက္ဘူးကြာ” ေျပာရံုမ်ွျဖင့္ ေဝဖန္ေရး မဟုတ္ေပ။ “ဒီစာၾကီးက ဘာၾကီးမွန္းမသိဘူး” “ဒီစာက အဓိပၸာယ္မရွိဘူး”ဟု ေျပာရံုျဖင့္လည္း ေဝဖန္ေရး မဟုတ္ေပ။ ( ေအာက္ပါ စာတြင္ ေတြ႔ၾကရမည့္ အတိုင္းပင္ ) ေဝဖန္ေရးသည္ တကၠသိုလ္သင္ ပညာရပ္ၾကီး တစ္ခု မဟုတ္ေသာ္လည္း ေဝဖန္ေရး အလုပ္သည္ အေျခအျမစ္ရွိဖို႔ လိုအပ္ပါသည္။ သာမာန္ေညာင္ည ေျပာရံု ဆိုရံုျဖင့္ ေဝဖန္ေရး ျဖစ္မလာေပ။ ယင္းသို႔ အေျပာအဆို ခံရရံုမ်ွျဖင့္လည္း စာေရးသူက ( စာေရးဆရာက ) မိမိ အေဝဖန္ခံလိုက္ရသည္ဟု မမွတ္အပ္ေပ။

သို႔ဆိုလ်ွင္ ေဝဖန္ေရး ဆိုသည္မွာ အဘယ္ကို ေခၚပါသနည္း။ အဘယ္ဟာမ်ား ျဖစ္ပါသနည္း။ “ေဝဖန္ေရး” ဟူေသာ စကားလံုးကို က်ေနာ္ မေျပာလို မဆိုလိုေသာေၾကာင့္ ဤေနရာတြင္ က်ေနာ့သေဘာထား ဘာမ်ွ မေျပာလိုပါ။ ဖတ္မိသေလာက္မ်ားထဲမွ သေဘာတရား အရွဳပ္အေထြးမပါေသာ၊ သာမာန္ နားလည္လြယ္ေလာက္သည့္ ဆရာေဇာ္ေဇာ္ေအာင္၏ ထင္ျမင္ခ်က္ အခ်ိဳ႕ကို ေဖာ္ျပလိုက္ပါသည္။

အလ်င္းသင့္မွ ဆက္လက္တင္ျပသြားလိုပါသည္။ ေက်းဇူး။

ေဇယ် ……………………………..

ယေန႔ စာေပ ေဝဖန္ေရး – ေဇာ္ေဇာ္ေအာင္

ကၽြန္ေတာ္တုို႔ ႏိုင္ငံမွာ စာေပေဝဖန္ေရး မလိုအပ္ဟု ေျပာသူ တစ္ေယာက္တစ္ေလမွ ေပၚခဲ့ဖူးသည္ဟု မၾကားမိပါ။ ကမၻာ့စာေပ ေလာကမွာေတာ့ ေပၚခဲ့ဖူးသည္ဟု ၾကားဖူးပါသည္။ သို႔တိုင္ေအာင္ စာေပ ေဝဖန္ေရး သည္ ကမၻာ့စာေပ ေလာကတြင္ ထြန္းကား တည္ရွိေနပါသည္။ ျငင္းခံုေနဆဲ၊ တစ္ေယာက္ အယူအဆ ကို တစ္ေယာက္က ကန္႔ကြက္ေနဆဲ၊ အယူအဆေဟာင္းကို အသစ္က ေခ်ဖ်က္ေနဆဲ၊ အတိုခ်ဳပ္ ေျပာရလ်ွင္ ပူညံပူညံ ျဖစ္ေနၾကဆဲ ပင္။ အဘယ္ေၾကာင့္နည္း။ အနုပညာသမား ( စာေရးဆရာမ်ား ) အနုပညာအသစ္ အသစ္ေတြကို ဖန္တီးေနၾကေသာေၾကာင့္ ျဖစ္ပါသည္။ စာေပ အနုပညာ ရွိေနသမ်ွေတာ့ စာေပ ေဝဖန္ေရး ရွိေနပါဦးမည္။

ကၽြန္ေတာ္တို႔ဆီမွာေကာ။ စာေပ ေဝဖန္ေရး မလိုအပ္ဟု ဘယ္သူမွ မေျပာၾကပါ။ အလြန္ လိုအပ္သည္။ အလြန္ အေရးၾကီးသည္။ စာေပ ေဝဖန္ေရး မရွိလ်ွင္ ဘာျဖစ္ပါလိမ့္မည္။ ညာျဖစ္ပါလိမ့္မည္ ဟု စာေပ ေလာကသား စာေရးဆရာေတြ၊ စာေပပညာရွင္ေတြ၊ ေဝဖန္ေရး ဆရာေတြ အားလံုး ေျပာေနၾကပါသည္။ လက္ေတြ႔နွင့္ လက္ရွိ ေဝဖန္ေရး အေျခအေန မည္သို႔ရွိသလဲ။ မညွာတမ္း ၊ မညာတမ္း စဥ္းစားၾကဖို႔ ေကာင္းပါသည္။ ေကာင္းခဲ့တာ ၾကာပါျပီ။

ဘယ္စာေရးဆရာက ဘယ္စာေရးဆရာမ၏ ဝတၳဳကို ကူး ( ခိုး ) ခ်သည္။ စာေတြ အပိုဒ္လိုက္ ထုတ္ျပ၏။ ဘယ္စာေရးဆရာရဲ႕ ဝတၳဳကို ဘယ္စာေရး ဆရာမက ကူး ( ခိုး ) ခ်သည္။ စာေတြ အပိုဒ္လိုက္ ထုတ္ျပ၏။ ဟုတ္ေတာ့ ဘာမွ ျပန္မေရးရဲ၊ ျငိမ္ခံ လိုက္ၾကရ၏။ အခ်ိဳ႕ တိုးတိုးတိတ္တိတ္ ေတာင္းပန္ရ၏။ တခ်ိဳ႕က်ေတာ့ ဟုတ္ေနေပမယ့္ ရွက္ရမ္းရမ္း၍ ဇြတ္ျငင္း၏။ အမွန္ေတာ့ ရင္ဘတ္စာဆြဲျပီး ရြာလည္ျပဖို႔ ေကာင္းသည္။ သူခိုးဖမ္းသူေတြကို ေက်းဇူးတင္ရမည္။ သည္လို စာမ်ိဳးေတြလည္း လိုအပ္ပါသည္။

ေနာက္ဆက္တြဲက ရွဲဒိုးမ်ား။ ကိုယ္တိုင္ မေရး ၊ သူမ်ားေရး ခိုင္းျပီး ကိုယ့္နာမည္ႏွင့္ စာအုပ္ထုတ္သည္။ ကၽြန္ေတာ့္အထင္ေတာ့ ကမၻာေပၚမွာ ဘယ္မွာမွ သည္ကိစၥမ်ိဳး ရွိမည္ မထင္ပါ။ ကၽြန္ေတာ္မသိတာလည္း ျဖစ္ခ်င္ ျဖစ္ပါမည္။ ရွဲဒိုး ကိစၥကိုေတာ့ အတိအလင္း ထုတ္ေဖာ္ ေဝဖန္ၾကသည္ကို သိပ္မေတြ႔ရ။ ရိုးတိုး ရိပ္တိပ္ေတြေတာ့ ေတြ႔ရပါသည္။ သည္လို စာမ်ိဳးေတြလည္း လိုအပ္ပါသည္။

ေနာက္တစ္မ်ိဳးလည္း ရွိပါေသးသည္။ စာထဲက အယူအဆကို မွားသည္ သို႔မဟုတ္ အက်ိဳးယုတ္ မည္ဟု ယူဆေသာ ေၾကာင့္ ထိုအယူအဆကို ဆန္႔က်င္ ေခ်ဖ်က္သည့္ စာမ်ိဳး။ သည္စာမ်ိဳးလည္း လိုအပ္ပါသည္။

ဒါပဲလား ။ စာေပေဝဖန္ေရး ဆိုသည္မွာ ဒါေလာက္ပဲလား။

အထက္ ေဖာ္ျပပါ စာမ်ိဳးေတြ လိုအပ္ပါသည္။ ေဝဖန္ေရး အေျခခံမ်ား ျဖစ္ပါသည္ဟု ကၽြန္ေတာ္ ထပ္ေျပာခဲ့သည္။ သို႔ေသာ္ ဒါပဲလား၊ ဒါေလာက္ပဲလား ဟု ဆက္ေမးရပါမည္။

ဘယ္သူ႔ေမြးေန႔ပြဲမွာ၊ ဘယ္ပုဂၢိဳလ္ေတြ တက္ေရာက္၍ ဘယ္သူက စကားေျပာ၍၊ ဘယ္သူက ကဗ်ာေတြ ရြတ္၍၊ အရက္ေတြ ဘယ္လို ေသာက္ၾကေၾကာင္း၊ စာေၾကာင္း ေပေၾကာင္း စာစကား ေပစကား ဘယ္လို ေျပာၾကေၾကာင္း စသည္ျဖင့္ ေရးသား ေဖာ္ျပေသာ စာမ်ိဳးေတြကို ကၽြန္ေတာ္ စာရင္းမသြင္းပါ။ ကိုယ္ခင္မင္ရာ အသိုင္းအဝိုင္းႏွင့္၊ ခင္မင္ရာ မိတ္ေဆြ သူငယ္ခ်င္း ႏွင့္၊ အယူအဆ တူသူခ်င္း စုစည္းဆံုေတြ႕၍ အရက္ေသာက္ျခင္း၊ စာေပ ေဆြးေႏြးျခင္း၊ လက္ေဆာင္ေပးျခင္း၊ လူၾကီးမ်ားကို ဂါရဝျပဳျခင္း တို႔သည္ ပုဂၢလိက လြတ္လပ္ခြင့္မ်ား ျဖစ္ပါသည္။ ဘာမွ အထူးအေထြ ေျပာရန္ မရွိပါ။

ေျပာရန္တကယ္ ရွိသည္မွာ စာေပ ေဝဖန္ေရး ဆိုသည္မွာ ( အထက္က ေျပာခဲ့သလို ) ဒါပဲလား၊ ဒါေလာက္ပဲလား။

( ၂ ) စာေပေဝဖန္ေရး သည္ ပညာရပ္တစ္ခု ျဖစ္ပါသည္။

ဘီေအ၊ အမ္ေအ၊ ပီအိပ္ခ်္ဒီေတြ မလိုပါ။ ဘြဲ႔ေတြရမွ မဟုတ္ပါ။ ဘြဲ႕ေတြရျပီး တကယ္မသိဘဲ၊ ေဝဖန္ေရး လုပ္လ်ွင္၊ ေဝဖန္ေရး သေဘာတရားေတြ ေရးလ်ွင္ ( တကယ္ မသိဘဲ ေရးေသာေၾကာင့္ ) ေပါက္ကရေတြ ျဖစ္လာပါလိမ့္မည္။ စာေပ ေဝဖန္ေရးသည္ ပညာရပ္ၾကီး တစ္ခု အေသအခ်ာ ျဖစ္၏။ သင္ယူရေသာ ပညာရပ္ မဟုတ္ ေသာ္လည္း ၾကိဳးပမ္းအားထုတ္ ဆည္းပူးရေသာ ပညာရပ္ ဟုတ္သည္မွာ ေသခ်ာပါသည္။ ၾကိဳးပမ္းအားထုတ္ ဆည္းပူးမွ ပညာရပ္ကို ကၽြမ္းက်င္ လိမၼာမွ ပညာရွင္ ျဖစ္ပါလိမ့္မည္။

ဘြဲ႕ရသူတိုင္း ပညာရွင္ မဟုတ္ပါ။ ဘြဲ႕မရဘဲ ပညာရွင္ ျဖစ္သူကို မဟာပညာရွင္ ဟုပင္ ေခၚရပါမည္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ဆီမွာ ထိတ္ထိတ္ၾကဲ ဘြဲ႕ေတြ တသီတသန္းၾကီး ရေသာ ပညာရွင္မ်ား အဖြဲ႕တစ္ဖြဲ႕ ရွိခဲ့ဖူးပါသည္။ ထိုပညာရွင္မ်ား နာမည္စာရင္းမွာ ( ဦးေယာ ) ဆိုေသာ နာမည္ တစ္ခု၊ ဘာဘြဲ႕မွ မပါဘဲ ေတြ႔ရပါလိမ့္မည္။ ေက်းဇူးရွင္ ဆရာၾကီး ( ေဇယ် ) ျဖစ္ပါသည္။ ရွာေဖြၾကည့္ၾကပါ။

အေရးၾကီးသည္မွာ စူးစူးစိုက္စိုက္ ၾကိဳးပမ္းအားထုတ္ ဆည္းပူးရျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ ဆုိၾကပါစို႔၊ အဂၤလိပ္စာ လည္း တတ္မည္၊ စာေပ စာအုပ္ သို႔မဟုတ္ ေဝဖန္ေရး စာအုပ္တစ္အုပ္လည္း လက္ဝယ္ရွိမည္။ ဒစ္ရွင္နရီ အဘိဓာန္တစ္အုပ္ လည္း အဆင္သင့္ရွိမည္ ဆိုရံုမ်ွႏွင့္ စာေပ သေဘာတရား၊ စာေပ ေဝဖန္ေရး အေၾကာင္း ထေရးလို႔ေတာ့ သိပ္မနိပ္ပါ။ အဓိကမွာ သေဘာမိမိ ႏွင့္ အသိဥာဏ္မွာ ရွင္းရွင္းလင္းလင္း ရလိုက္ပါမွ ပညာရပ္တစ္ခုကို ေရးသား ေဆာင္ရြက္၍ ရပါလိမ့္မည္။

တစ္ဖက္က ေျပာလ်ွင္လည္း ေခတ္မီ အဆင့္ျမင့္ေသာ ပညာရပ္မ်ား ျဖန္႔ျဖဴး ေဝငွေနသည့္ ပညာ ရိပ္ျမံဳၾကီး မ်ားကလည္း စာေပ သေဘာတရား၊ စာေပ ေဝဖန္ေရး တို႔ကုိ ဘာတစ္ခုမွ ဟုတ္ဟုတ္ ျငားျငား သင္ၾကားမေပး ႏိုင္ပါ။ စာေရး ဆရာ ျဖစ္ဖို႔၊ ေဝဖန္ေရး ဆရာ ျဖစ္ဖို႔ သင္ယူ၍ မရေသာ္လည္း လူငယ္မ်ား အသိဥာဏ္ ဖြံ႕ျဖိဳး တိုးတက္ရန္ လူ႕အသိနယ္ပယ္ ခ်ဲ႕ထြင္ရန္ အေျခခံမ်ား ကိုေတာ့ မလြဲမေသြ သင္ၾကား ပို႔ခ်ေပးဖို႔ လိုပါသည္။ ထိုအေျခအေနမ်ိဳး ကၽြန္ေတာ္တို႔မွာ ရွိပါရဲ႕လား။

ေျပာလက္စ ႏွင့္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ပညာရွင္ ေတြကိုလည္း ေျပာရဆိုရပါဦးမည္။ စာေပ ေဝဖန္ေရး သိပ္အေရးၾကီးေၾကာင္း ဘာညာ ေျပာရံုႏွင့္ မျပီးပါ။ ပညာရွင္မ်ားက ပညာရပ္ တစ္ခု အျဖစ္ ပီပီျပင္ျပင္ က်က်နန ေရးသားေဖာ္ထုတ္ ၾကဖို႔ လိုပါသည္။ စာေပ အယူအဆေတြ ေခတ္ေနာက္က် ေနခ်င္ေနမည္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဆီမွ ဘာမွ မည္မည္ရရ မရွိရေသးပါ။ ရွိေသာ အနည္းအက်ဥ္း တစ္အုပ္စ ႏွစ္အုပ္စ ႏွင့္ ေက်နပ္၍ မျဖစ္ပါ။ အေရးၾကီးသည္မွာ ( အေရးၾကီးဆံုး ဟုပင္ ဆိုလိုပါသည္။ ) စာေပ သေဘာတရားေတြ စာေပေဝဖန္ေရးေတြကို တကယ္ ေလးေလးစားစား သိခ်င္ မွတ္ခ်င္ ဖတ္ခ်င္ေသာ စာဖတ္ပရိ သတ္ၾကီး ရွိေနပါသည္။ စာေပ အနုပညာ ကို လြန္စြာ လိုလား မြတ္သိပ္ေသာ ပရိသတ္ၾကီး ( လူငယ္ေရာ လူၾကီးပါ ) ရွိေနပါသည္။ မွားသြားမည္၊ မျပည့္မစံု ျဖစ္မည္ကို မစိုးရိမ္ပါ နွင့္၊ မွန္လာပါလိမ့္မည္။ ျပည့္စံုလာပါလိမ့္မည္။ အေရးၾကီးသည္မွာ စူးစူးစိုက္စိုက္ ၾကိဳးပမ္း အားထုတ္၍ အနုပညာ အသိ လိုလား မြတ္သိပ္သည့္ စာဖတ္ပရိသတ္ ၾကီး အတြက္ စာေရးၾကည့္ဖို႔ပင္ ျဖစ္ပါသည္။ နငယ္ အျမီး နည္းနည္း ရွည္ေအာင္ ထပ္ဆြဲသူေတြ၊ ဟိုဟာကေလး က်န္တယ္၊ ဒီဟာကေလး က်န္တယ္ ေျပာသူေတြ ရွိပါလိမ့္မည္။ ရွိပါေစ။ အေရးၾကီးသည္ မွာ ေဝဖန္ေရးကို တကယ္လိုအပ္ေၾကာင္း မေျပာေနပါႏွင့္ေတာ့၊ ေရးၾကပါ။ သေဘာတရား ေရးသူက ေရးပါ။ လက္ေတြ႔ ေဝဖန္ေရး လုပ္သူက လုပ္ပါ။ စာဖတ္ပရိသတ္က ေစာင့္ေနပါသည္။

အႏုပညာသမား၊ ကဗ်ာဆရာ၊ ဝတၳဳဆရာမ်ားက သူတို႔ အလုပ္ျဖစ္ေသာ ဖန္တီးမႈကို စူးစိုက္ ေဆာင္ရြက္ ေနၾကပါသည္။ အနုပညာ သမားကို ကဗ်ာေတြ စပ္စမ္းပါ၊ ဝတၳဳေတြ ေရးစမ္းပါ ဟု ဘယ္သူကမွ တိုက္တြန္းရန္ မလိုပါ။ သူတို႔အလုပ္ သူတို႔ လုပ္ေနၾကပါသည္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ေဝဖန္ေရး ဆရာမ်ား ဘက္ကလည္း ကိုယ့္အလုပ္ကို ပီပီသသ က်က်နန ေလးေလးစားစား လုပ္ျပၾကဖို႔ လုိပါသည္။ စကားပမာ၊ ေမာ္ဒန္ကဗ်ာ၊ ကာရန္ကို ေလ်ာ့ရမယ္၊ အေၾကာင္းအရာရဲ႕ ေတာင္းဆိုခ်က္ အရ ကာရန္ကို လြတ္လပ္ ခြင့္ေပးရမယ္ ။

ဒါေပမယ့္ ကာရန္ဟာ ျမန္မာကဗ်ာရဲ႕ ၾကီးမားတဲ့ အစဥ္အလာ ဘာညာေတြ ေျပာရံုႏွင့္ မျပီးပါ။ အေျခခံသေဘာတရား၊ ယုတၱိႏွင့္ လက္ေတြ႔ ႏွင့္ အေၾကာင္းျပခ်က္ ႏွင့္ ခိုင္ခိုင္လံုလံုေျပာဖို႔ လိုပါသည္။ ကာရန္ကို လံုးဝ မစြန္႔သင္ေၾကာင္း ဆိုလ်ွင္ လည္း အေသအခ်ာ ေျပာၾကပါ။ ဆိုပါေတာ့ ကၽြန္ေတာ္ တစ္ေယာက္ အေနႏွင့္ ကာရန္ လံုးဝ မပါေသာ စကားေျပ ကဗ်ာမ်ိဳး ပိုၾကိဳက္ပါသည္။ ကဗ်ာ အရွည္ၾကီးေတြ မၾကိဳက္ပါ။ ဟိုလိုလို သည္လိုလို မလုပ္ပါ။ ေမာ္ဒန္ ကဗ်ာ၊ ေခတ္ျပိဳင္ကဗ်ာ ေတြကို က်က်နန ခြဲျခမ္း စိတ္ျဖတ္၍ သေဘာတရား လကၡဏာ အျခင္းအရာေတြ ထုတ္ျပၾကဖို႔ လိုပါသည္။ ဆိုပါေတာ့၊ ေမာ္ဒန္ ဝတၳဳတို လံုးဝ လံုးဝ မၾကိဳက္သူေတြ ရွိပါသည္။ မၾကိဳက္ရင္ မၾကိဳက္ေၾကာင္း ေျပာပါ။ ေဟာဒါ ေမာ္ဒန္ ဝတၳဳတို သေဘာတရား၊ ေဟာဒါ ေမာ္ဒန္ ဝတၳဳတို၊ ၾကိဳက္ရင္ဖတ္၊ မၾကိဳက္ရင္ မဖတ္ႏွင့္။ လြတ္လပ္ခြင့္ အျပည့္ရွိပါသည္။ ေဟာဒါ ပို႔စ္ေမာ္ဒန္ ဝတၳဳတို သေဘာတရား၊ ေဟာဒါ ပို႔စ္ေမာ္ဒန္ ဝတၳဳ၊ ေဝဖန္ေရးဆရာ၊ ပညာရွင္ အလုပ္က ဘယ္ဟာ ၾကိဳက္ပါ၊ ဘယ္ဟာ မၾကိဳက္ပါနဲ႔ ဟု ေျပာရန္ မလိုပါ။ သေဘာတရား ဆိုပါလ်ွင္လည္း ေဟာဒါ သရုပ္မွန္စာေပ၊ ေဟာသည္လို ေရးသည္၊ ေဟာသည္လို ရွိခဲ့ဖူးသည္။ ေခတ္ျပိဳင္ကဗ်ာ ဆိုတာ ေဟာဒါ၊ ေဟာသည္လို ေရးၾကသည္။ ေမာ္ဒန္ဝါဒ ဆိုတာ ေဟာဒါ၊ ေမာ္ဒန္ ဝတၳဳတိုကို ေဟာသည္လို ေရးသည္။ ေမာ္ဒန္ ဝါဒ အသံုးမက်ဟု ဆိုလ်ွင္လည္း အသံုးမက်လိုက္ပံုက ေဟာသည္လို ေရးျပဖို႔ လိုပါသည္။ သိစိတ္ အလ်င္ေရးနည္း ဆိုတာ ေဟာဒါ၊ ေဟာသည္လို ဆိုၾကသည္၊ ေဟာသည္လို ေရးၾကသည္။ တကယ္ စူးစူးစိုက္စိုက္ ၾကိဳးပမ္း အားထုတ္ ဆည္းပူး၍ ေရးၾကပါ။ အိေယာင္ဝါး လုပ္ခဲ့ၾကတာေတြ မ်ားမေနဘူးလား။

အနုပညာဆိုတာ ဒီလို ေဖာ္ျမဴလာေတြ၊ သေဘာတရားေတြ ေျပာလို႔မရဘူး။ ခံစားမႈ ကိစၥမွာ ဘာညာ ေလေပ်ာ့ ကေလးနဲ႔ မေရွာင္ၾကပါနဲ႔။ တစ္ကမၻာလံုး ပညာရွင္ေတြ အနုပညာအေၾကာင္း၊ စာေပ အေၾကာင္း၊ စာေပ ေဝဖန္ေရး အၾကား သည္လိုပဲ ေျပာခဲ့ၾကပါသည္။ ေျပာေနၾကပါသည္။ သိပၸံ အကယ္ဒမီေတြ၊ တကၠသိုလ္ က ပါေမာကၡေတြ ( AAUP ဆိုေသာ ပါေမာကၡမ်ား အဖြဲ႕ ရွိပါသည္ ) သုေတသန ေဖာင္ေဒးရွင္းေတြ၊ ပညာရွင္ေတြ၊ စာေရးဆရာေတြ ကိုယ္တိုင္ သည္လိုပဲ ေျပာေနၾကပါသည္။ တစ္ႏိုင္ငံ တည္း မဟုတ္၊ ႏိုင္ငံေပါင္းစုက စုျပီး သုေတသနေတြ လုပ္၊ ဂ်ာနယ္ေတြ ထုတ္ေနၾကပါသည္။ – ပံုစံ- PTL စာေပ ဂ်ာနယ္ “A Journal for Descriptive Poetics and Theory of Literature” ဟု အျပည့္အစံု ေခၚပါသည္။ အမ္စတာဒမ္ ျမိဳ႕မွ ထုတ္ပါသည္။ ၁။ အေမရိကန္၊ ၂။ ကေနဒါ၊ ၃။ ျပင္သစ္၊ ၄။ ဂ်ာမနီ၊ ၅။ အဂၤလန္၊ ၆။ အစၥေရး၊ ၇။ အီတလီ၊ ၈။ နယ္သာလင္၊ ၉။ ပိုလန္၊ ၁၀။ ရူေမးနီးယား၊ ၁၁။ ဆြီဒင္၊ ၁၂။ ဆြစ္ဇာလန္၊ ၁၃။ ဆိုဗီယက္ရုရွား ( ယခင္ USSR ) တို႔မွ ထိပ္သီးပညာရွင္မ်ား အဖြဲ႕က တစ္နွစ္ သံုးၾကိမ္ ထုတ္ေဝပါသည္။ အယ္ဒီတာခ်ဳပ္၊ စာတည္းခ်ဳပ္မွာ အစၥေရး ႏိုင္ငံ၊ တယ္လဗီ တကၠသိုလ္မွ ( Benjamin Hrushovski ) ျဖစ္ပါသည္။ ကၽြန္ေတာ္ သိသမ်ွ တကၠသိုလ္ တိုင္း ( တစ္ကမၻာလံုး ) မွာ သည္လို အဖြဲ႕အစည္းေတြ၊ စာေစာင္ေတြ၊ စာအုပ္ေတြ၊ ဂ်ာနယ္ေတြ ရွိပါသည္။ တကၠသိုလ္ ပါေမာကၡမွ မဟုတ္ပါ။ စာေပ ေရးရာမွာ ေျပာေရး ဆိုခြင့္ ရွိေလာက္ေအာင္ ေလးစားရေသာ စာေရးဆရာမ်ားကို တကၠသိုလ္ၾကီးမ်ားက ပင့္ဖိတ္ျပီး ေဟာေျပာပို႔ခ် ေဝဖန္သည့္ သာဓကေတြ ရွိပါသည္။ ကဗ်ာဆရာၾကီးမ်ား၊ စာေရးဆရာၾကီးမ်ား ကိုယ္တိုင္ စာေၾကာင္း၊ ေပေၾကာင္း၊ ေဝဖန္ေရး အေၾကာင္း အယူအဆေတြ ထုတ္ေဖာ္ျပ ၾကသည္။ ဆိုပါေတာ့၊ ( Saul Bellow ) ေမာ္ဒန္ဝတၳဳ၏ ေရွ႕ေရး ကို ( Where do we go from here; the Future of Fiction ) ဆိုေသာ စာတမ္းျဖင့္ ပီပီျပင္ျပင္ သူ႔အယူအဆ ေဖာ္ျပပါသည္။ ကၽြန္ေတာ္ မဖတ္ဘူးေသာ စာေတြ အမ်ားၾကီးက်န္ပါလိမ့္မည္။ ကဗ်ာဆိုတာ ေခတ္ရဲ႕ ရင္ခုန္သံပဲ ဆိုရံုေလာက္နွင့္ ပရိသတ္ၾကီးက အားမရ နားမလည္ ႏိုင္ပါ။ တကယ္ နားလည္ တတ္သိေသာ အေတြ႔အၾကံဳ ရင့္က်က္ ၾကြယ္ဝေသာ ပညာရွင္ၾကီးမ်ား ၊ စာေရးဆရာၾကီးမ်ားက ခိုင္ခိုင္မာမာ ေျခေျချမင္ျမစ္ ေနာက္လူမ်ား ေလးစားကိုးကားရစ္ေအာင္ ေဝဖန္ေရး သေဘာတရားေတြ ေရးျပၾကပါ။ လက္ေတြ႔ေဝဖန္ေရး ေတြ လုပ္ျပၾကပါ။

ဟို စာေရးဆရာ က ဟိုစာေရးဆရာမရဲ႕ ဝတၳဳကို ကူး ( ခိုး ) ခ်ထားသည္။ သည္ စကားဝိုင္းမွာ ဒီစာေရးဆရာေရးတဲ့ ဒီဝတၳဳကေလးကေတာ့ ဇာတ္သိမ္းမွာ ျပံဳးရမလိုလို ကေလး ျဖစ္သည္။ ဘယ္ေန႔က ဘယ္သစ္ပင္ ရိပ္မွာ ဘယ္ပုဂၢိဳလ္ေတြနဲ႔ ေတြ႔ၾက၊ ကဗ်ာေတြ ရြတ္ၾက၊ အရက္ေတြ ေသာက္ၾက၊ လက္ေဆာင္ေတြ ေပးၾက ဆိုတာေလာက္ႏွင့္ ေတာ့ သိပ္မနိပ္ေသးပါ။ သိပ္မဟုတ္ ေသးပါ။ သည္လို အေၾကာင္းေတြ မေရးရဟု မဆိုလိုပါ။ ကိုယ့္အသိုင္းအဝိုင္း ခင္မင္ရာ မိတ္ေဆြေတြ ေတြ႔ၾကသည္မွာ ေပ်ာ္စရာ ျဖစ္ပါသည္။ စာအုပ္ေဝဖန္ခ်က္ မက်တက် စာညႊန္းမ်ိဳး ေတြလည္း ေရးဖို႔ လိုပါသည္။ ေရးၾကပါ။ သို႔ေသာ္ ဒါပဲလား၊ ေဝဖန္ေရး ဆိုသည္မွာ ဒါေလာက္ပဲလား ဟု အေသအခ်ာေမး၍ ေျဖၾကည့္ဖို႔ေတာ့ လိုပါလိမ့္မည္။

စာေပ အနုပညာကို တကယ္ ျမတ္ႏိုးေသာ စာဖတ္ပရိသတ္ၾကီးက ေစာင့္ၾကည့္ေနပါသည္။ ဖတ္ဖို႔ ေစာင့္ေနၾကပါသည္။

About zayya
Just Be. That's Enough! Shared words with Silence.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: