Innate Ideas ရွိ/မရွိ

“လူသည္ ေမြးရာပါ ကတည္း ကပင္ အသိရွိျပီးသူ ျဖစ္သည္။” ဟု ဆိုၾကသည္။

John Locke

ဟုတ္ပါသလား ။ ဤအဆို၏ အမွန္ အမွားႏွင့္ ပတ္သက္၍ ေခတ္သစ္ ဒႆနိက နယ္ပယ္တြင္ အက်ယ္ တဝင့္ ေဆြးေႏြး ျငင္းခံု ေနၾကဆဲ ျဖစ္သည္။ အထူးသျဖင့္ လူ၏ အတြင္းစိတ္ကူးထည္မ်ား တည္ရွိမႈ ရွိ/မရွိ ဟု တနည္း ေမးခြန္းထုတ္ႏိုင္သည္။

ျဗိတိသ်ွ လက္ေတြ႔ပဓာန ဝါဒီမ်ား ျဖစ္ၾကေသာ ဂၽြန္ေလာ့ဂ္ ( Locke ) ႏွင့္ ေဒးဗစ္ ဟ်ဳမ္း ( David Hume ) တို႔က လူ႔အတြင္းစိတ္ကူးထည္ ႏွင့္ ပတ္သက္၍ သံသယ ရွိၾကသည္။ က်ေနာ္တို႔သည္ မိမိတို႔ အာရံု ငါးပါး ကို အသံုးခ် ၍သာ သင္ယူမႈ ျပဳၾကရ သူမ်ား ျဖစ္သည္။ ပတ္ဝန္းက်င္ ႏွင့္ က်ေနာ္တို႔ အာရံုမ်ား တိုက္ရိုက္ ထိေတြ႔ အသံုးခ်၍ အခ်က္အလက္မ်ား စုယူျပီး မွသာ က်ေနာ္တို႔ သိအပ္သည့္ အရာ၊ သိရမည့္ အရာ ၊ သိလိုသည့္ အရာမ်ားကို ရရွိ လာျခင္း ျဖစ္သည္။

မီးသည္ ပူသည္။
သၾကားသည္ ခ်ိဳသည္။ – တို႔ကဲ့သို႔ အသိမ်ိဳး ကို တိုက္ရိုက္သိ ( Direct Observation ) ျဖင့္ ရရွိ သကဲ့သို႔ ယင္းတိုက္ရိုက္သိေသာ စိတ္ကူးထည္ မ်ားကို ေပါင္းကူး ဆက္စပ္ကာ ဆင္ျခင္ယူသိ ( Inference ) ဟူ၍ ရသည္လည္း ရွိသည္။ ဥပမာ –

…………………………………………….

ေရွးေက်ာက္ျဖစ္ရုပ္ၾကြင္းမ်ား ေတြ႔ျမင္ စမ္းသပ္ရျခင္း – တိုက္ရိုက္သိ
လက္ရွိ တြားသြား သတၱဝါ အိမ္ေျမွာင္မ်ား ျမင္ေတြ႔ ရျခင္း – တိုက္ရိုက္သိ
………………………………
ထို႔ေၾကာင့္ –
ဒိုင္ႏိုေဆာ အသိပညာ ရရွိျခင္း – ဆင္ျခင္သိ

……………………………………………..

ထို႔ေၾကာင့္ပင္ “လူ၏ အသိဥာဏ္၊ အသိပညာ အစုအေပါင္း သည္ ယင္းလူတို႔ႏွင့္ ပတ္ဝန္းက်င္၏ အညမည မွီတြယ္ သံုးသပ္ျပီး ထြက္ေပၚ လာရျခင္း ျဖစ္သည္။” ဟူေသာ အဆိုတစ္ရပ္မွာ လြန္ခဲ့ေသာ ရာစုႏွစ္ ၏ လူမႈသိပၸံ ပညာ အတြက္ အေျခခံ အက်ဆံုး အဆို ျဖစ္လာသည္။

ဤအဆိုသည္ ႏိုင္ငံေရး အရ ဆြဲေဆာင္မႈ ရွိပါသည္။ လူ၏ စိတ္ကူးထည္ ၊ အသိဥာဏ္သည္ ပတ္ဝန္းက်င္ အေပၚ အမွီသဟဲ ျပဳရသည္ ဟု သာ အမွန္ ျဖစ္ခဲ့လ်ွင္ ယင္း ပတ္ဝန္းက်င္ကို လံုးဝ ေျပာင္းလဲပစ္ လိုက္ျခင္းျဖင့္ က်ေနာ္တို႔၏ စိတ္ပိုင္း ဆိုင္ရာမ်ား၊ အသိပညာမ်ား ကို ေျပာင္းလဲ ပစ္ႏိုင္ရမည္။ က်ေနာ္တုိ႔၏ နိမ့္က်ေနေသာ စိတ္ အစဥ္ မ်ား၊ ယုတ္နိမ့္ ေနရေသာ အသိပညာမ်ားကို ဤသို႔ ေျပာင္းလဲျခင္း နည္း အားျဖင့္ တိုးတက္ေအာင္ ေဖာ္ေဆာင္ ႏိုင္ရမည္။ ဤအခ်က္ကို နားလည္ ရန္ ခက္ခဲမည္ မဟုတ္ပါ ။ သို႔ေသာ္ ဤအတိုင္း ဧကန္ အမွန္ ျဖစ္ပါသလား။

ေရွးက်ေသာ ဒႆန အစဥ္အလာ တြင္မူ ဤသို႔ မဟုတ္ေပ။ က်ေနာ္တို႔ စိတ္ပိုင္း၊ အသိပညာ ဖြဲ႔စည္းမႈ သည္ ေမြးဖြား လာကတည္းက အေျခခံအားျဖင့္ တပါတည္း ပူးတြဲ ပါလာျပီး ျဖစ္သည္ ဟု ဆိုသည္။ အရန္သင့္ ေဆာ့ဖ္ဝဲမ်ား ( Pre – packaged software ) မ်ား ၾကိဳတင္ ထည့္သြင္း ထားျပီးေသာ ကြန္ပ်ဴတာ တစ္လံုးႏွင့္ ဆင္တူမည္ ထင္သည္။

Plato

အမ်ား အားျဖင့္ ဤကဲ့သို႔ေသာ အယူအဆ မ်ိဳးကို ပညာရွင္ ပေလတို ၊ ေဆာ့ခရတၱိ ႏွင့္ ေနွာင္းေခတ္ ရိုးရိုး သခ်ၤာ ပညာရွင္ အမ်ားစုက လက္ခံထား ၾကသည္။ ပေလတို၏ မီႏို ( Meno ) ကထာ တြင္ ေဆာ့ခရတၱိ ႏွင့္ မီႏိုတို႔က အေစခံ ေကာင္ေလး တစ္ေယာက္ကို စမ္းသပ္ လ်က္ ၊ ဤ သေဘာကို အေျခ အတင္ ေဆြးေႏြး ထားေၾကာင္း ေတြ႔ရမည္ ျဖစ္သည္။ သခ်ၤာ ပညာရပ္ ဆိုင္ရာ သီဝရီ မဆိုထားႏွင့္၊ ေဝါဟာရ မ်ွပင္ မၾကားဖူး ေလာက္ေသာ သူငယ္ တစ္ေယာက္ကို ေမးခြန္းပံုစံ ျပ လမ္းခင္း ေပးျခင္း ျဖင့္ ယင္းသူငယ္သည္ မိမိဘာသာ မိမိ သခ်ၤာ အယူ အဆ တစ္ခုကို နားလည္ လာသည္။

မီႏို ကထာ ၏ တစ္ေနရာတြင္ ေအာက္ပါ အတိုင္း ေျပာဆိုထားသည္။

Soc. This knowledge which he now has must he not either have acquired or always possessed?
Meno. Yes.
Soc. But if he always possessed this knowledge he would always have known; or if he has acquired the knowledge he could not have acquired it in this life, unless he has been taught geometry; for he may be made to do the same with all geometry and every other branch of knowledge. Now, has any one ever taught him all this? You must know about him, if, as you say, he was born and bred in your house.
Men. And I am certain that no one ever did teach him.
Soc. And yet he has the knowledge?
Men. The fact, Socrates, is undeniable.
Soc. But if he did not acquire the knowledge in this life, then he must have had and learned it at some other time?

အလားတူ ဤရက္ပိုင္းအတြင္း ဖတ္မိေသာ အျခား ဘေလာ့ တစ္ခု တြင္ ေတြ႔ရ သည္မွာ လည္း ေအာက္ပါ အတိုင္း ျဖစ္ပါသည္။

“ဤအေၾကာင္းအရာတို႔ ႏွင့္ ပါတ္သက္၍ အသင္တို႔သည္ ေဆာ့ခရတၱိကို မယံုၾကည္ ပါက အေမဇံု ေတာ အတြင္းရွိ ေရွးမ်ိဳးႏြယ္ လူစု ျဖစ္ေသာ Mundurucu လူမ်ိဳး တစ္ဦးကို ေမးျမန္း ၾကည့္ႏိုင္သည္။ ယင္း လူမ်ိဳး မ်ားသည္ ဘာသာစကား အားနည္းသည့္ အျပင္ – က်ေနာ္တို႔ အပါအဝင္ အျခားမည္သည့္ လူမ်ိဳး ႏွင့္မ်ွ မဆက္ႏြယ္၊ စပ္ယွက္မႈ မရွိ။ အထူးသျဖင့္ သူတို႔ ဘာသာ စကားတြင္ ယေန႔ေခတ္ သခ်ၤာ အေျခခံ ေဝါဟာရမ်ား လံုးဝ မရွိ။

“သို႔ေသာ္ ယူကလစ္ ဂဲဩေမၾတီ၏ အေျခခံ Concept မ်ား ျဖစ္ေသာ

  • မ်ဥ္းတစ္ေၾကာင္းသည္ အမွတ္ႏွစ္မွတ္ကို ဆက္သြယ္ႏိုင္သည္။
  • ၾတိဂံတိုင္း၏ အတြင္းေထာင့္မ်ား ေပါင္းျခင္း သည္ တူညီသည္။
  • မ်ဥ္းျပိဳင္ ႏွစ္ေၾကာင္းသည္ တစ္ခု ႏွင့္ တစ္ခုမည္သည့္ေနရာတြင္မ်ွ ျဖတ္သြားမည္ မဟုတ္ ။

စေသာ – အဆိုမ်ားနွင့္ ပတ္သက္၍ နားလည္ သိရွိၾကေၾကာင္း ေတြ႔ရသည္။”

ဤ စကားရပ္မ်ားသည္ ျပင္သစ္ ႏိုင္ငံ အမ်ိဳးသား သိပၸံဌာနမွ ပါေမာကၡ Pierre Pica ႏွင့္ အဖြဲ႔ ၏ ေလ့လာခ်က္ စာတမ္းမ်ား မွ ထြက္ေပၚလာျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ သူတို႔က Mundurucu လူမ်ိဳးမ်ား ၏ သိျမင္ႏိုင္စြမ္းႏွင့္ ပတ္သက္၍ အထူးျပဳ ေလ့လာသည္။ Dr. Pica က “Mundurucu ေတြရဲ႕ ဘာသာစကားမွာ ကိန္းဂဏန္းေတြနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ ေျပာရရင္ – နီးစပ္တန္ဖိုး အေနနဲ႔ပဲ ရွိတယ္။ ဂဲဩေမၾတီနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ ဟာမ်ိဳး၊ စကားလံုး မ်ိဳး ဆိုရင္ လံုးဝ မရွိဘူး။ ဥပမာ – စတုဂံ ၊ ၾတိဂံ၊ မ်ဥ္းျပိဳင္၊ စသျဖင့္ ေပါ့။ မရွိဘူး။ ဒါေပမယ့္ က်ေနာ္ တို႔ဆီက တကၠသိုလ္ ဝင္တန္း ေက်ာင္းသား တစ္ေယာက္ ၊ အထက္တန္းေက်ာင္းသား တစ္ေယာက္ သိႏိုင္ ေလာက္ တဲ့ သခ်ၤာ အခ်ိဳ႕ကို သူတို႔ နားလည္ၾကတယ္။ အဲ့ေတာ့ .. ဒီ သခ်ၤာအသိပညာ လို ဟာမ်ိဳးက အေျခခံ ဘာသာစကား ေတာင္ မလိုအပ္ဘူးလား၊ စဥ္းစားစရာ ျဖစ္လာတယ္”

Dr. Pica ၏ အေမး၊ စကားသည္ ဘာသာစကား ႏွင့္ သိမႈ ေဗဒတို႔ ထိပ္တိုက္ ေတြ႔ဆံုမႈ အေၾကာင္း ျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္ ၎၏ ေတြ႔ရွိခ်က္ ၊ စမ္းသပ္ခ်က္ တို႔မွာ မီႏိုကထာ တြင္ ေဆာ့ခရတၱိႏွင့္ လူငယ္တို႔ စမ္းသပ္ၾကသည္ မ်ားနွင့္ အလား သ႑ာန္ တူေနသည္ကို ေတြ႔ရသည္။

ထို႔ေၾကာင့္ “အသိဥာဏ္သည္ အေတြ႔အၾကံဳ ေနာက္မွ ျဖစ္သည္” ဟူေသာ ဂၽြန္ေလာ့ခ္ တို႔က တစ္ဖက္၊ “အသိဥာဏ္ သည္ အေတြ႔ အၾကံဳ မပါဘဲလည္း တည္ရွိသည္” ဟူေသာ ပေလတို တို႔က တစ္ဖက္၊ ဘက္ႏွစ္ဖက္ လြန္ဆြဲ ၾကရာ၌ ပေလတို တို႔ဘက္ က အနည္းငယ္ အားသာ လ်က္ ရွိေနေပသည္။

Dr. Pica

Mundurucu လူမ်ိဳး ကေလးငယ္ မ်ားႏွင့္ ခရစ္ယာန္ သီလရွင္မ်ား

About zayya
Just Be. That's Enough! Shared words with Silence.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: