ေစာင့္ၾကည့္မႈႏွင့္ ထပ္တူ

ဘာဝနာ ပြားနည္းေတြ ရာနဲ႔ခ်ီျပီး ရွိပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဝိပႆနာ ဘာဝနာဟာ အထီးတည္း တစ္ေၾကာင္းတည္းေသာ လမ္း ျဖစ္ပါတယ္။ ခက္ခဲနက္နဲ ပါတယ္ ဆိုတဲ့ အရာေပါင္း ေသာင္းေျခာက္ေထာင္ ၾကားမွာ ဗုဒၶဟာ သူ႔ရဲ႕ နည္းစနစ္ကို အရွင္းလင္း အျပတ္သားဆံုး ခ်ျပေပးႏိုင္ ခဲ့တယ္ ။ ဘယ္ရွဳေထာင့္ကပဲ ရွဳျမင္ပါေစ ဗုဒၶဟာ ျပိဳင္ဘက္ကင္း အတုမဲ့ ျဖစ္ပါတယ္။ လူမႈလူ႔ေဘာင္မွာ ဗုဒၶထက္ ပိုသာတဲ့ လူသားမ်ိဳး က်ေနာ္ မေတြ႔ခဲ့၊ မသိခဲ့ဘူး ။ ဗုဒၶရဲ႕ သစၥာ တရား ရွာေဖြၾကိဳးပမ္းမႈဟာ ရိုးသားတယ္၊ အျခား လူသားေတြထက္ ပိုျပီး ျဖဴစင္သန္႔ရွင္း ေနပါတယ္။

ဗုဒၶအေၾကာင္းကို က်ေနာ္ ဘာလို႔ ဒီေလာက္ ေျပာေနရသလဲ ဆိုရင္ ခင္ဗ်ား ေမးတဲ့ ေမးခြန္းက ဝိပႆနာ ဘာဝနာ ျဖစ္ေနလို႔ပါ။ ဒီ ဝိပႆနာ ဟာ ဗုဒၶေဂါတမ ဥာဏ္အလင္း ရခဲ့တဲ့ လမ္း၊ ဗုဒၶ ဘုရား ျဖစ္ခဲ့တဲ့ ဘာဝနာ ျဖစ္လို႔ပဲ။

ဝိပႆနာ ဆိုတဲ့ ပါဠိစကားဟာ ဗုဒၶ ေဟာၾကားသံုးစြဲတဲ့ ဘာသာ စကားလို႔ ဆိုေပမယ့္ သူ အျပည့္အဝ ရင္းႏွီးကၽြမ္းဝင္ တဲ့ ဘာသာစကားဟာ တန္းျမင့္ သကၠတ ဘာသာ ျဖစ္ပါတယ္။ မင္းသားတစ္ပါး အေနနဲ႔ အဲ့သည္ ေခတ္အခါက ပညာရပ္ေတြ၊ စာေပေတြကို အဆင့္အျမင့္ဆံုး တဖက္ကမ္းခတ္ သင္ၾကား ခဲ့ရပါလိမ့္မယ္။ တတ္လည္း တတ္ေျမာက္ ခဲ့မယ္။ ဒါေပမယ့္ သူ တရား ေဟာၾကားခ်ိန္မွာ ဘာလို႔ သကၠတ ဘာသာကို မ်ားမ်ားစားစား မသံုးစြဲရတာတဲ့လဲ။ အေၾကာင္းက သကၠတ ဘာသာဟာ အဲ့ေခတ္အခါက ပညာတတ္၊ ျဗဟၼဏ၊ ဘုန္းေတာ္ၾကီး၊ မင္းသားေတြ အတြက္သာ လ်ိဳ႕ဝွက္နက္နဲခဲ့ျပီး၊ ျပည္သူေတြ အတြက္ မဟုတ္လို႔ပါ။

ဒါေၾကာင့္လည္း သကၠတဘာသာဟာ ရွင္သန္ေနတဲ့ ဘာသာစကား တစ္ရပ္ မျဖစ္လာ ခဲ့ဘူး။ ကမၻာ့ ဘာသာစကား ေတြ အားလံုးထဲက ဘာသာ အေသ တစ္ခု ျဖစ္သြားခဲ့တယ္။ ဒီ ဘာသာစကားဟာ ပညာတတ္ ဆိုတဲ့ သူေတြမွ ေျပာဆိုႏိုင္ၾက တယ္။ ေခတ္စကားနဲ႔ ေျပာရင္ စေကာလား ေတြမွ သိႏိုင္ၾကတယ္။ ဒီဘာသာစကား ဟာ ခက္ခဲေနတယ္၊ လ်ိဳ႕ဝွက္ခ်က္ေတြနဲ႔ ျပည့္လ်ွမ္း ေနတယ္။ ဒါေပမယ့္ တကယ္တမ္း အျခား ဘာသာ တစ္ခုကို ျပန္ဆိုၾကည့္ရင္ သာမာန္ ဘာသာလို ဘာမွ မထူးျခားဘူးရယ္။ နားေထာင္လို႔ ေကာင္းမယ့္ အသံေတြခ်ည္း သက္သက္ ျဖစ္ေန သလိုပဲ။ ေနာက္ျပီး သကၠတ ဘာသာရဲ႕ ဖြဲ႕စည္းပံုဟာ ေလးနက္ပါတယ္။ ကမၻာ ေပၚက ဘာသာစကားေတြထဲမွာ အျပည့္စံုဆံုး ဖြဲ႕စည္းပံုပါ။ သိပ္ အားစိုက္ရပါတယ္။ သူ႔မွာ ဗ်ည္းအကၡရာ ငါးဆယ့္ႏွစ္လံုးရွိတယ္။ အဂၤလိပ္စာ မွာဆို နွစ္ဆယ့္ ေျခာက္လံုးသာ ရွိတာ။ သူက ေခါက္ခ်ိဳး တစ္ဝက္ ပိုမ်ားတယ္။ အဂၤလိပ္အသံထြက္နဲ႔ ဘယ္လိုမွ လိုက္မမွီတဲ့ အသံ ႏွစ္ဆယ့္ေျခာက္လံုး ပိုပါ ေနတယ္ လို႔ ဆိုလိုပါတယ္။ ဗ်ည္းခ်ည္း သက္သက္ ရြတ္ဆိုဖို႔ေတာင္ အသံထြက္ရ ေတာ္ေတာ္ ခက္ခဲတယ္။ အဲ့ေတာ့ ေတာ္ရံုလူ ဘယ္လို သြားသံုးႏိုင္မလဲ။

ေဂါတမ ဗုဒၶဟာ သူ႔ရဲ႕ တရားေတာ္ ကို ရွင္းလင္းျပႏိုင္ဖို႔ အမ်ားျပည္သူ နားလည္လြယ္ ႏိုင္မယ့္ ဘာသာစကား ကို ေရြးခ်ယ္ပါတယ္။ အဲ့ဒါဟာ ထူးျခားတဲ့ အခ်က္တစ္ခု ျဖစ္သလို အဲ့သည္ ေခတ္အခါက ေတာ္လွန္တဲ့ အျမင္လည္း ျဖစ္ခဲ့တယ္။ တကယ္ စင္စစ္ ခက္ခဲတဲ့ အရာလည္း ျဖစ္ပါတယ္။ ဘာလို႔ ဆိုေတာ့ အဲ့ဒီ ေခတ္အခါက ေလးနက္တဲ့ ဓမၼတရားေတြ၊ ဥပနိသ်ွေတြ ကို ဆရာသခင္ေတြ၊ အထက္တန္းလႊာ ေတြသာ သိနားလည္ ၾကတယ္။ သကၠတ ဘာသာစကား အေနနဲ႔ သာ တသီး တသန္႔ ရွိတယ္။  ေအာက္တန္းလႊာေတြနဲ႔ မအပ္စပ္ဘူးလို႔ အညီအညြတ္ လက္ခံထားၾကျပီး ျဖစ္ပါတယ္။ ေနာက္ျပီး ျပည္သူအမ်ားသံုးတဲ့ ဘာသာစကား မွာ ဝိဝါဒေတြ ရွိတယ္။ မက်စ္လ်စ္ဘူး။ ဒြိဟေတြ ရွိတယ္။ အေျခခံ အတိအက် မမွန္ႏိုင္တာေတြ ရွိပါတယ္။ သာမန္ျပည္သူေတြဟာ သူတို႔ လ်ာ၊ သူတို႔ အသံ၊နဲ႔ လိုက္ျပီး ဘာသာစကားကို သံုးစြဲတဲ့အတြက္ ေဝါဟာရ အလြယ္ကူဆံုးေတြကို သံုးရပါတယ္။ ဗုဒၶအတြက္ သူ႔ရဲ႕ နက္နဲတဲ့ တရားဓမၼအတြက္ အလြယ္ဆံုး စကားလံုး ဘယ္လိုသံုးရမတဲ့လဲ။ ဒါေပမယ့္ ဗုဒၶ ေဂါတမဟာ အဲ့ဒီ အလြယ္ကူဆံုးေတြထဲကမွ အရွင္းလင္းဆံုး ေတြကိုသာ ေရြးခ်ယ္ သံုးသြားခဲ့ပါတယ္။ ဒါ့ေၾကာင့္ ဗုဒၶရဲ႕ စကား၊ တရားေတာ္ ေတြဟာ ရိုးရွင္းတယ္။ ဒါေပမယ့္ နက္နဲလွပါတယ္။ ဘာသာ စကားကို အလြယ္ကူဆံုး သံုးရတဲ့ အတြက္ ျဖစ္ရတဲ့ ျပႆနာ တစ္ခုက ျပည္သူေတြဟာ သူတို႔ နားလည္ခ်င္သလို နားလည္သြားတယ္။ ေဝါဟာရ တစ္ခုက ရိုးစင္းေလ- နားေထာင္ရသူ အတြက္က နားလည္ခ်င္သလို နားလည္သြားေလပဲ။ အဓိပၸာယ္ အတိမ္အနက္ ေျပာင္းလဲ သြားဖို႔ အင္မတန္ လြယ္ကူပါတယ္။ ဒီလို အေၾကာင္းခ်က္ အခက္အခဲ ေတြၾကားက ဗုဒၶဟာ သူ႔ရဲ႕ နက္နဲတဲ့ ဓမၼတရားကို အရိုးစင္းဆံုး ေဟာၾကား သြားခဲ့တယ္။ ဒီအခ်က္နဲ႔တင္ သူဟာ ဘယ္ေလာက္ ပညာရွင္ ပီသပါသလဲ။ ဘယ္ေလာက္ အသိဥာဏ္ ျပည့္စံု ၾကြယ္ဝပါသလဲ။

ပါဠိစကားဟာ အဲ့အခ်ိန္က ပညာမတတ္၊ မသိနားမလည္သူေတြလည္း သံုးစြဲတဲ့ ဘာသာစကား ျဖစ္ပါတယ္။ ဝိပႆနာ ဆိုတဲ့ ေဝါဟာရ ဟာ သူတို႔ စကား၊ သူတို႔ ေဝါဟာရ ပါ။ သကၠတ ဘာသာ ကလည္း ပါဠိနဲ႔ အျပိဳင္ တည္ရွိခဲ့တယ္ ဆိုေပမယ့္ လူတန္းစား ကြာဟခ်က္ၾကားမွာ လ်ိဳ႕ဝွက္ထားေနတဲ့ ဘာသာ စကား ျဖစ္ပါတယ္။ ဝိပႆနာကို သကၠတဘာသာမွာ ဝိပသ်ွျရာနာ ( Vipashyana ) လို႔ ေခၚပါတယ္။ အသံထြက္ခက္တယ္။ ဒါေပမယ့္ အဓိပၸာယ္က ေတာ့ အတူတူပဲ။ ဝိပႆနာ ရဲ႕ တိုက္ရိုက္အဓိပၸာယ္က “ၾကည့္ျခင္း” ျဖစ္ပါတယ္။ ေလးနက္တဲ့ အျမင္နဲ႔ ေျပာရင္ “ေစာင့္ၾကည့္ျခင္း” “ျမင္သိျခင္း” လို႔ ဆိုပါမယ္။

ဗုဒၶဟာ ဘာဝနာ ပံုစံ အမ်ိဳးမ်ိဳးထဲက အနွစ္သာရ အက်ဆံုး ဘာဝနာ ကို ေရြးခ်ယ္ လမ္းျပခဲ့တယ္။ အျခား ဘာဝနာေတြမွာလဲ “ေစာင့္ၾကည့္ျခင္း” ဆိုတဲ့ အႏွစ္သာရ ပါရွိၾကတယ္။ ဒီ ေစာင့္ၾကည့္မႈဟာ ဘယ္လို ဘာဝနာ မဆို ေရွာင္လႊဲဖယ္ထားလို႔ မရတဲ့ အရာ လည္း ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဗုဒၶရဲ႕ ဝိပႆနာ ဘာဝနာ လို အနွစ္သာရကို တိုက္ရိုက္ညႊန္ျပ ျပီး အဓိက ထားတာ မရွိဘူး။

ဗုဒၶဟာ ဝိပႆနာ ဘာဝနာ ပြားမ်ားႏိုင္ဖို႔ စဦး အေနနဲ႔ အခ်ိဳ႕ အကူေတြကို သံုးတယ္။ ဥပမာ ခင္ဗ်ားရဲ႕ အသက္ရွဴမႈ။ အဲ့ဒါကို သံုးျပီး ဝိပႆနာ ပြားမယ္ ဆိုပါေတာ့။ ခင္ဗ်ား လုပ္ရမွာက ခင္ဗ်ားရဲ႕ အသက္ရွဴ ေနသမ်ွကို ေစာင့္ၾကည့္ရံုေလးပဲ။

တကယ္တမ္းက အသက္ရွဴတယ္ ဆိုတာ ခင္ဗ်ားဆီမွာ ရွိေနတဲ့ အရိုးရွင္းဆံုး သဘာဝ အက်ဆံုး အရာတစ္ခု ျဖစ္ပါတယ္။ တစ္ရက္မွာ တစ္ရက္လံုးလံုး၊ နွစ္ဆယ့္ေလးနာရီ ပတ္လံုး ရွိေနတဲ့ ကိစၥလည္း ျဖစ္ပါတယ္။ အဲ့ဒီ ဝိပႆနာ အကူ အတြက္ ခင္ဗ်ား အားစိုက္ထုတ္ျပီး ရွာေနစရာ မလိုဘူး။

မျႏၱ က်င့္စဥ္ေတြနဲ႔ ယွဥ္ၾကည့္ပါ။ ခင္ဗ်ား မျႏၱ က်င့္စဥ္ တစ္ခုကို အားစိုက္ထုတ္ျပီး လုပ္ရတယ္။ မျႏၱ တစ္ခု “ရားမ္၊ ရားမ္၊ ရားမ္” ဆိုပါေတာ့။ ခင္ဗ်ား အဲ့ဒီ အတြက္ အားစိုက္ထုတ္ျပီး ပီသေအာင္ ရြတ္ရတယ္။ အဲ့ဒီ အသံအေပၚမွာ ခင္ဗ်ား စိတ္ကို နွစ္ထား ရေတာ့တယ္။ ပ်ံ႕ခ်င္လည္း ပ်ံ႕လြင့္သြားလိမ့္မယ္။ အဲ့ထက္ ပိုဆိုးတာက အဲ့ဒီ “ရားမ္” ဆိုတာၾကီးဟာ ခင္ဗ်ား စိတ္မွာ သီးျခား မွတ္သားေနရတဲ့ အရာတစ္ခု ျဖစ္ေနတယ္။ ခင္ဗ်ား စိတ္ထဲကို အဲ့လို တစ္ခုခု ထည့္ေနရမွ ေတာ့ စိတ္ရဲ႕အလြန္ကို ခင္ဗ်ား ဘယ္လိုလုပ္ ေရာက္ႏိုင္ပါေတာ့ မလဲ။

ဗုဒၶကေတာ့ ဒီအခ်က္မွာ ထူးျခား ကြဲျပားပါတယ္။ ခင္ဗ်ား လုပ္ေနက် အသက္ရွဳမႈေလးကို သဘာဝ အတိုင္း အေနွာင့္အယွက္ ကင္းကင္း ေစာင့္ၾကည့္ရံုေလး ေစာင့္ၾကည့္ဖို႔ပဲ။ ဘာမွ ျပဳျပင္ မွတ္သား ေနစရာ မလိုပါဘူး။ အသက္ရွဴသြင္းတယ္၊ အသက္ ရွဴထုတ္တယ္။ အဲ့ဒါပါပဲ။

ခင္ဗ်ား ဆႏၵ ရွိမယ္ ဆိုရင္ ဒီေနရာမွာ အခ်က္ ပြိဳင့္ ေတြထုတ္ျပီး ၾကည့္မယ္ ။ ေလးခ်က္ရွိမယ္ ဆိုပါစို႔။ ခင္ဗ်ား စျပီး ထုိင္ျပီ၊ အသက္ရွဴတာကို ေစာင့္ၾကည့္တာ့မယ္။ စျပီး အသက္ရွဴသြင္းတယ္ ။ အဲ့ဒါ ပထမဆံုး ပြိဳင့္ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲ့ဒီေနာက္ ရွဴသြင္းလိုက္တဲ့ အသက္ ( ေလ) ရပ္သြားတယ္။ တခဏေလး၊ တကယ့္တခဏေလး ပဲ။ အဲ့ဒါ ဒုတိယ ပြိဳင့္ပါ။ အဲ့ဒီေနာက္ အသက္ျပန္ရွဴထုတ္ျပီ ။ ဒါဟာ တတိယ ပြိဳင့္ျဖစ္ျပီ။ အျပင္ကို ေလအကုန္အစင္ ေရာက္သြားျပီးတဲ့ေနာက္ အသက္ရွဴတာ ခဏကေလး ရပ္ျပန္တယ္။ အဲ့ဒါ စတုတၳပြိဳင့္ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲ့ဒါျပီးရင္ ခင္ဗ်ား ပထမပြိဳင့္ကို ျပန္ေရာက္ျပီး တစ္ပါတ္ ျပန္လည္ပါမယ္။

ခင္ဗ်ား အဲ့ပြိဳင့္ ေလးခုစလံုးကို ေစာင့္ၾကည့္ႏိုင္ ပါသလား။ ေစာင့္ၾကည့္ႏိုင္ပါတယ္ ဆိုရင္ေတာ့ ခင္ဗ်ားဟာ ေတာ္ေတာ္ အံ့အားသင့္ စရာ ေကာင္းတဲ့ သူပဲ ျဖစ္မယ္။ တကယ္က မလြယ္လွဘူးရယ္။ လက္ေတြ႔က်က် အေရးၾကီးတာ တစ္ခုက ဒီရိုးရိုးရွင္းရွင္း အသက္ရွဴမႈ ျဖစ္စဥ္ေလးမွာ ခင္ဗ်ားရဲ႕ စိတ္ကူး အၾကံအေတြးေတြ မပါဝင္ လာေစဖုိ႔ပါ။ ဝိပႆနာရဲ႕ လုပ္ငန္း ျဖစ္တဲ့ “ေစာင့္ၾကည့္တာ” ဟာ စိတ္ကူး မဟုတ္ဘူး။ အေတြးမဟုတ္ဘူး။ ဆင္ျခင္ေနတာ မဟုတ္ပါဘူး။ သိမွတ္မႈ သေဘာေလး သက္သက္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါ့ေၾကာင့္ တစ္နည္း အားျဖင့္ ေစာင့္ၾကည့္ သိမွတ္မႈဟာ စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာ ျဖစ္စဥ္ေတြထဲမွာ မဝင္ပါဘူး လို႔ ေျပာခ်င္ ပါတယ္။ ခင္ဗ်ား ေစ့ေစ့စပ္စပ္ ေစာင့္ၾကည့္ေနနိုင္တဲ့ အခါ ခင္ဗ်ားရဲ႕ အေတြးေတြ ၊ စိတ္ကူးေတြက ရပ္ေနတာ။ ရပ္သြားတာကို ေတြ႔ရမွာ ျဖစ္ျပီး၊ ခင္ဗ်ားဟာ ပစၥကၡ ေစာင့္ၾကည့္မႈ အေပၚေလးမွာပဲ တည္ရွိေနတာကို ေတြ႔ရမွာ။

အစပထမေတြမွာ ခင္ဗ်ား ဒါကို ေမ့ေနဦးမယ္။ အေတြးေတြက ခင္ဗ်ားရဲ႕ ေစာင့္ၾကည့္တဲ့ အလုပ္ကို ဝင္ဝင္ ေႏွာင့္ယွက္ေနဦးမယ္။ ျပီးေတာ့ ဇာတ္လမ္း ေဟာင္းၾကီး ေတြကို ျပန္ေတြး ခိုင္းေနဦးမယ္။ ဒါေပမယ့္ ခင္ဗ်ား ျပန္သတိဝင္လာခ်ိန္မွာ ေစာင့္ၾကည့္တဲ့ အလုပ္ကို ေမ့သြားတယ္ ဆိုတာ ေတြ႔လိုက္ရပါလိမ့္မယ္။ အဲ့အခါ ကိုယ့္ကိုယ္ကိုယ္ စိတ္မေကာင္း ျဖစ္သြား တာမ်ိဳး၊ ကိုယ့္ကိုယ္ကိုယ္ အားငယ္သြားတာမ်ိဳး မလိုအပ္ဘူး။ ခင္ဗ်ား တကယ္ လိုအပ္တာက ျပန္ေစာင့္ၾကည့္ဖို႔ပဲ။ ထပ္ျပီး ေမ့ရင္၊ ထပ္ျပီး ေစာင့္ၾကည့္မယ္။ အဲ့လိုနဲ႔ ထပ္ကာ ထပ္ကာ ခင္ဗ်ားရဲ႕ အသက္ရွဴ ေနမႈေလးကို ေစာင့္ၾကည့္ သြားမယ္။ အဲ့ဒီအခါ ခင္ဗ်ားရဲ႕ စိတ္ကူး အေတြး၊ ဆႏၵ၊ စတာေတြ ဝင္ေရာက္ ေႏွာင့္ယွက္သမ်ွ ဟာ တျဖည္းျဖည္း ေလ်ာ့နည္းသြားပါလိမ့္မယ္။

ေလးဆယ့္ရွစ္ မိနစ္စာေလာက္ ဘာအေတြးမွ ၾကားမဝင္ဘဲ ခင္ဗ်ားရဲ႕ အသက္ကို ေစာင့္ၾကည့္ႏိုင္မလား။ အဲ့လိုဆိုရင္ ခင္ဗ်ား ဥာဏ္အလင္း ရေလာက္ မယ္ ထင္တယ္။ ဒီလိုေျပာလို႔ မအံ့ဩပါန႔ဲ။ ဒီေလးဆယ့္ ရွစ္မိနစ္ေလးနဲ႔မ်ား ဟုတ္ပါ့မလား လို႔လဲ မထင္ပါနဲ႔။ က်ေနာ္ ေျပာတာ ေလးဆယ့္ရွစ္ “မိနစ္”ပါ။ သံသယ ရွိတယ္ ဆိုရင္ ေလးဆယ့္ရွစ္ “စကၠန္႔” ကိုပဲ ခင္ဗ်ား အျပည့္အဝ လုပ္ၾကည့္ပါ။ အေတြးေတြ၊ ဆႏၵေတြ၊ ပံုရိပ္ေတြက ခင္ဗ်ားရဲ႕ ေစာင့္ၾကည့္မႈ အလုပ္ကို ဝင္ဝင္ ေႏွာင့္ယွက္ၾကဦးမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ခင္ဗ်ား ေရွ႕မွာ နာရီေလး တစ္လံုးခ်ထားျပီး ၾကိဳးစား ၾကည့္မယ္။ စကၠန္႔ေျခာက္ဆယ္၊ တမိနစ္ ျပည့္ေအာင္ တကယ္ မလြယ္ဘူး ဆိုတာ ေတြ႔ရပါမယ္။ ခင္ဗ်ား ငိုက္ျမည္းသြားတာမ်ိဳး၊ အေတြးေတြ ေနာက္ကို သာယာျပီး လိုက္သြားတာမ်ိဳး၊ တစ္ခုခုကို ပူပန္ေနတာမ်ိဳး စသျဖင့္ ေစာင့္ၾကည့္မႈ ဟာ ေဘးေရာက္လို႔ ေရာက္မွန္း မသိ ျဖစ္မယ္။ ေစာင့္ၾကည့္မႈကို ေဘးဖယ္ ထားမိ ရက္သား ျဖစ္ျဖစ္ေနမယ္။ ခင္ဗ်ားရဲ႕ တကယ့္အလုပ္ကို ေမ့ေမ့ ထားခဲ့မယ္။

အေတြးေတြက အေဝးၾကီး သယ္သြားျပီးေနာက္မွ ရုတ္တရက္ သတိျပန္ဝင္လာမိမယ္။ အဲ့အခါ နာရီ ၾကည့္ၾကည့္လိုက္ပါ။ ခင္ဗ်ား ဆယ္ စကၠန္႔ေလာက္ ကုန္သြားတာမ်ိဳး ေတြ႔ရမယ္။ ဆယ္စကၠန္႔ ေလာက္ ခင္ဗ်ား ရဲ႕ ေစာင့္ၾကည့္မႈ အလုပ္ ပ်က္ကြက္ သြားတယ္။ ဒါေပမယ့္ တကယ္လိုအပ္တာက သတိျပန္ဝင္ တိုင္း ၊ ျပန္ဝင္တိုင္းမွာ ျပန္ေစာင့္ၾကည့္ဖို႔ပဲ။

ဒီလိုနဲ႔ ခင္ဗ်ားဟာ တျဖည္းျဖည္း ဘာဝနာရဲ႕ အရသာကို သိလာပါမယ္။ ဘာဝနာမွာ ဘယ္ေပ်ာ္ရႊင္မႈနဲ႔ မွ မတူတဲ့ ေလးနက္တဲ့ စိတ္ၾကည္ႏူးမႈ ရွိတယ္။ ဘယ္အလွတရားနဲ႔ မွ မတူတဲ့ အႏၱိမ အလွတရား ရွိပါတယ္။ အဲ့ဒါကို ခင္ဗ်ား ျမင္လာတာနဲ႔ ခင္ဗ်ားရဲ႕ ေစာင့္ၾကည့္တဲ့ အလုပ္ကို ပိုျပီး ျမတ္ႏိုးလာမယ္။ ပိုျပီး လုပ္ခ်င္လာမယ္။ ပထမေတာ့ ပ်င္းမွာပဲ။ ငိုက္ျမည္းမွာပဲ။ ေနာက္ပိုင္းေတာ့ ပ်ံ႕လြင့္ခ်င္တိုင္း ပ်ံ႕လြင့္မယ့္ စိတ္ကေန မၾကာခဏ ျပန္လွည့္လာႏိုင္မယ္။ အဲ့လို ျပန္လွည့္လာႏိုင္တာဟာ အျခား ရည္ရြယ္ခ်က္ေတြ ၊ ျဖစ္ခ်င္တဲ့ ဆႏၵ၊ ေလာဘေတြ အတြက္ မဟုတ္ဘူး။ ခင္ဗ်ား အခု ပစၥကၡ အသက္ရွဴေနမႈ အေပၚ ျငိမ္းခ်မ္းစြာ ရွိေနဖို႔ အတြက္ သက္သက္ကို ခင္ဗ်ား လိုခ်င္လာလို႔။

မွတ္သားထား ဖို႔ တစ္ခု ရွိပါတယ္။ ဒီ အသက္ရွဴမႈကို ေစာင့္ၾကည့္တဲ့ ဝိပႆနာ ဘာဝနာကို ေယာဂ က်င့္စဥ္ ပံုစံမ်ိဳးလို႔ လြဲမွား မျမင္မိဖို႔ လိုတယ္။ ေယာဂမွာ အသက္ရွဴမႈ အေပၚ က်င့္ၾကံတဲ့ က်င့္စဥ္တစ္ခုက ပရာဏယံ လို႔ ေခၚပါတယ္။ အခု ဘာဝနာနဲ႔ လံုးဝ ကြဲျပားပါတယ္။ ဗုဒၶရဲ႕ ဝိပႆနာနဲ႔ ဆန္႔က်င္ဘက္ လို႔ေတာင္ ေျပာႏိုင္ပါတယ္။ ပရာဏယံမွာ ခင္ဗ်ားက အသက္ကို ျပင္းျပင္းရွဴရတယ္။ ခင္ဗ်ားရဲ႕ ခ်က္မ တိုင္ေအာင္ ေလ အျပည့္အဝ ရႏိုင္သမ်ွ မ်ားမ်ား ရွဴပစ္ရတယ္။ ျပီးရင္ ခင္ဗ်ားရဲ႕ ကာဗြန္ဒိုင္ေအာက္ဆိုဒ္ေတြ အကုန္ ျပန္ထုတ္ပစ္ရ တယ္။ ဒါဟာ ခႏၶာရဲ႕ ေလ့က်င့္ခန္းပါ။ ဝိပႆနာ အတြက္ ဘာမွ အသံုးမဝင္ဘူး။ ဝိပႆနာမွာ ခင္ဗ်ားရဲ႕ ပံုမွန္ အသက္ရွဴေနက် ႏႈန္းကို ဘာမွ ေျပာင္းလဲ ပစ္စရာ မလိုဘူး။ ေလးေလးနက္နက္ေတြ၊ အျပည့္အဝဆိုတာေတြ ရွဴသြင္း၊ ရွိဳက္ထုတ္ လုပ္ေနစရာ မလိုဘူး။ ခင္ဗ်ားဟာ သာမန္ ပံုမွန္ အေနအထားကေန ဘာမွ ထူးကဲျပီး ျပဳျပင္ လုပ္သြားစရာ မလိုဘူး။ ခင္ဗ်ားအတြက္ သဘာဝ အတိုင္း ပံုမွန္ အတိုင္း အားလံုး ရွိေနမွာ။ ခင္ဗ်ားလုပ္ရမွာ တစ္ခုတည္း။ အဲ့ဒါက ေစာင့္ၾကည့္ဖို႔။

ခင္ဗ်ားက ခင္ဗ်ားရဲ႕ အသက္ရွဴမႈကို ေစ့ေစ့ စပ္စပ္ ေစာင့္ၾကည့္ႏိုင္လာျပီ ဆိုရင္ ခင္ဗ်ား လုပ္သမ်ွ အျခား အရာေတြလည္း ေစာင့္ၾကည့္ႏိုင္လာ ပါလိမ့္မယ္။ လမ္းေလ်ာက္ ေနရင္း၊ စားေနရင္း၊ ေစာင့္ၾကည့္ႏိုင္လာမယ္။ ခင္ဗ်ားရဲ႕ လႈပ္ရွား လုပ္ကိုင္သမ်ွ အကုန္လံုး ေစာင့္ၾကည့္ ႏိုင္လာမယ္။ ေနာက္ဆံုး၊ အဆံုးစြန္ဆံုးမွာ ခင္ဗ်ား အိပ္ရင္ေတာင္ ေစာင့္ၾကည့္မႈ မလြတ္ဘဲ ေနႏိုင္လာပါမယ္။ အဲ့ဒီလို မိမိရဲ႕ အိပ္စက္မႈကိုေတာင္ ေစာင့္ၾကည့္ႏိုင္လာမယ့္ ေန႔ဟာ ခင္ဗ်ား အတြက္ ထူးျခားတဲ့ ေန႔တစ္ေန႔ ျဖစ္သြား ပါလိမ့္မယ္။ ခင္ဗ်ားရဲ႕ ခႏၶာကိုယ္ အိပ္စက္ နားေန ေနေပမယ့္ ခင္ဗ်ားရဲ႕ အတြင္းသႏၱာန္က အလင္းေရာင္ေလး ကေတာ့ ေတာက္ပ လင္းလက္ ေနလိမ့္မယ္။ ခင္ဗ်ားရဲ႕ ေစာင့္ၾကည့္ေနမႈ တစ္ခုတည္းသာ အေနွာင့္အယွက္ ကင္းကင္း က်န္ရစ္ခဲ့မယ္။ ခင္ဗ်ားရဲ႕ ေန႔စဥ္ ဘဝ ျဖတ္သန္းမႈကို ေဘးက ထိုင္ၾကည့္ေနတဲ့သူ လို ျဖစ္လာမယ္။ ဆိုလိုတာက ခင္ဗ်ားဟာ ပံုမွန္အတိုင္း ေန႔စဥ္ ကိစၥေတြ လုပ္ျမဲ လုပ္ေနမွာ။ ခင္ဗ်ားရဲ႕ ျပင္ပကမၻာအတြက္ေတာ့ ခင္ဗ်ားဟာ ဘာမွ ေျပာင္းလဲမွာ မဟုတ္ပါဘူး။ ခင္ဗ်ား ပံုမွန္ သြားလာ အလုပ္လုပ္ေနဆဲပဲ။ ဒါေပမယ့္ ခင္ဗ်ား အတြက္ေတာ့ အရာအားလံုးက ေျပာင္းလဲသြားေတာ့တယ္။
………………………………………………………………………………………………

ဒီေနရာမွာ အသက္ရွဴမႈဟာ ဥပမာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ အဓိက အနွစ္သာရ မဟုတ္ဘူး။ အမ်ားအားျဖင့္ နည္းနာပံုစံနဲ႔ အနွစ္သာရ ေရာေထြး သြားတတ္လြန္းလို႔ပါ။ ဒီ အသက္ရွဴမႈ ဝင္ေလ-ထြက္ေလ သိရွိမႈ ပံုစံရဲ႕ အနွစ္သာရက ေစာင့္ၾကည့္သိျမင္ဖို႔ ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ျမန္မာျပည္မွာ ဆိုရင္ မဟာစည္ ဆရာေတာ္ ဘုရားၾကီးရဲ႕ နာမည္ေက်ာ္ နည္းနာ တစ္ခုျဖစ္တဲ့ မိမိ ဝမ္းဗိုက္ အပိန္- အေဖာင္း အေပၚ ရွဳမွတ္မႈ၊ စၾကၤန္ ေလ်ာက္ရာမွာ အခ်ီအခ် အၾကြအဖိ သိမွတ္မႈ။ မိုးကုတ္ ဆရာေတာ္ ဘုရားၾကီးရဲ႕ စိတၱာ နုပႆနာ၊ ေဝဒနာ ႏုပႆနာ ၊ စြန္းလြန္း ဆရာေတာ္ ဘုရားၾကီးရဲ႕ အာနာပါန ရွဳပြားပံု ၊ ဝင္တယ္-ထြက္တယ္၊ ဝင္ေလ-ထြက္ေလ စသျဖင့္ — စတာေတြ ဟာလည္း မိမိရဲ႕ ျဖစ္စဥ္ ( မိမိ ရုပ္-နာမ္ ) ကို ေစာင့္ၾကည့္ သိျမင္ဖို႔ လိုရင္း၊ အႏွစ္ ျဖစ္ပါတယ္။ တကယ္လို႔ ဒါကို ဝိဝါဒ ကြဲျပားခဲ့ရင္၊ ပါဠိေတြ မပါလို႔ မႏွစ္သက္ပါဘူး ဆိုရင္ သည္းခံပါ။ တင္ျပျခင္း သာ ျဖစ္ပါတယ္။

အေၾကာင္းက – တစ္ရက္- က်ေနာ္ စကားစပ္မိရင္း မိတ္ေဆြ တစ္ေယာက္နဲ႔ ဒီအေၾကာင္းေတြ ေျပာမိပါတယ္။ က်ေနာ္ ဒါေတြကို ေျပာျပေတာ့ သူက “ အိုရွိဳးဟာ ဒါကို ဝိပႆနာ လို႔ ေခၚတယ္ တဲ့လား။ ဘယ္မွာလဲ “အျဖစ္၊ အပ်က္၊” ဘယ္မွာလဲ “အနိစၥ၊ ဒုကၡ၊ အနတၱ” ဒီ သေဘာေတြ ဘာမွ မပါဘဲ၊ ဒါကို ဝိပႆနာလုိ႔ ေျပာသလား။ အဲ့ဒါဆို လြဲေနျပီ။ ဝိပႆနာ ဆိုတာ ျဖစ္တာကို ျဖစ္တဲ့ အတိုင္းသိ၊ ပ်က္တာကို ပ်က္တဲ့ အတိုင္းသိ၊ အဲ့ဒါပဲ”

သူ႔စကားကို က်ေနာ္ ေလးေလးနက္နက္ လက္ခံပါတယ္။ ဘာတစ္ခုမွ မျငင္းပယ္ပါဘူး။ ဒါေပမယ့္ “ျဖစ္တယ္၊ ပ်က္တယ္” လို႔ တကယ္ျမင္ျပီး ပြားမ်ားတဲ့ ဘာဝနာလား၊ သင္တန္းေတြ၊ စာအုပ္ေတြ၊ ဆရာေတြက ခ်ေပးလို႔ ႏႈတ္တက္ရလာတဲ့ “ျဖစ္တယ္၊ ပ်က္တယ္” ေတြလား ခြဲျခား မိဖို႔ လိုအပ္ပါဦးမယ္ ( ထင္ပါတယ္ ) ။ ဒီပို႔စ္မွာ အိုရွိဳး ေျပာသြားခဲ့တာက “ေစာင့္ၾကည့္မႈဟာ အႏွစ္သာရ က်တယ္။” အဲ့ဒါကိုပဲ ေျပာသြားတာပါ။ တကယ္လုပ္ရမယ့္ အရာ ကိုသာ တကယ့္အတိုင္း ခ်ျပ ေျပာၾကားသြားတာ သက္သက္ပါ။

ဆိုလိုတာက ေစာင့္ၾကည့္မႈသာ လုပ္ၾကည့္ပါ။ တကယ္ ျဖစ္သလား- ျဖစ္ရင္ ျဖစ္တာ ျမင္ရမွာပါပဲ။ တကယ္ ပ်က္သလား- ပ်က္ရင္ ပ်က္တာ ေတြ႔ရပါလိမ့္မယ္။ တကယ့္ အနိစၥေတြ၊ ဒုကၡေတြ၊ အနတၱေတြကိုလည္း ဒီ စကားလံုးေဝါဟာရေတြ မသံုးဘဲ တကယ္ ရွိသလား – ရွိရင္ ျမင္ႏိုင္ သိႏိုင္ပါလိမ့္မယ္။

စကားဝိုင္းထဲမွာေတာ့ က်ေနာ့မိတ္ေဆြရဲ႕ မ်က္လံုး၊ သူ႔ေလသံ ဟန္ပန္ေတြကို ၾကည့္ျပီး မိမိတို႔ အေတြးအျမင္ခ်င္း ေဆြးေႏြးရာကေန ျငင္းခံုရာ မျဖစ္သြား ေစခ်င္တာေၾကာင့္ “အိုရွိဳးက ဝိပႆနာရဲ႕ အနွစ္သာရ က ဘာဆိုတာ သူ႔ “အျမင္” အတိုင္း သူေျပာခဲ့တာပါ။” လို႔ပဲ ျပန္ေျဖ ခဲ့လိုက္တယ္။ ဆက္ျပီး သူလည္း အျခားသူ ေတြနဲ႔ အဘိဓမၼာ အေၾကာင္း၊ အနာဂတ္ သာသနာ အေၾကာင္း ဆက္ စကားေျပာ ၾကပါတယ္။ က်ေနာ္လည္း သူတို႔ရဲ႕ ေလးနက္တဲ့ အသိဥာဏ္ပညာေတြ အေၾကာင္း တအံ့တဩ နားေထာင္ျပီး ျပန္လာခဲ့လိုက္တယ္။

Zayya
3:30 AM
14.11.2011
…………………………………
Ref: Osho
…………………………………
http://zayyablogger.blogspot.com/
https://zayya.wordpress.com/
http://zayya.blog.com/

About zayya
Just Be. That's Enough! Shared words with Silence.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: