Sufi Whirling

ဆူဖီ ေတြ အေၾကာင္း “အခ်က္အလက္ ေတြ အားျဖင့္” သိပ္ မသိေပမယ့္ – တစ္စိတ္တစ္ပိုင္း သိမိ သေလာက္ အတြင္းမွာ တင္ ခ်စ္စဖြယ္ ေကာင္း တဲ့ ဆူဖီဆရာ တစ္ေယာက္ ရွိပါတယ္။ ဆူဖီ mystics ဆရာမ်ား အၾကား၊ (ဝါ) မွတ္သားမိ သမ်ွ ဆူဖီ သမိုင္း ၾကား မွာ သူ ဟာ ႀကီးျမတ္ တဲ့ ေနရာ မွာ အထင္အရွား ရွိပါ တယ္။ သူရဲ႕ အမည္ က Jalaluddin Rumi ပါပဲ။ Mevlana Jalaluddin Rumi လို႔လည္း ေခၚပါတယ္။ ဘာမွ ကြဲျပားမေနပါဘူး ။ (မက္ဗ္လာနာ) ဆိုတာ – ျမတ္ႏိုး ဖြယ္ ေကာင္းတဲ့ ဆရာသခင္ ဆိုတဲ့ ဂုဏ္ပုဒ္ သက္သက္။ သူ႔ကို ခ်စ္တဲ့ စိတ္နဲ႔ အမ်ားစု က အျမတ္ တႏိုး တပ္ေခၚ တာ ျဖစ္ပါတယ္။

က်ေနာ္ ေလးေလး နက္နက္ ခ်စ္ျမတ္ႏိုးသူ မ်ားမ်ားစားစား မရွိဘူး။ အနည္းငယ္ ေလာက္ပဲ ရွိပါ တယ္။ အဲ့ အနည္းငယ္ အတြင္းမွာ ရူမီ ပါဝင္ တယ္။ က်ေနာ္ သူ႔ကို ခ်စ္ရတဲ့ တစ္ခုတည္း ေသာ အေၾကာင္း က – သူဟာ – လက္ရွိ အျဖစ္၊ ယခု ရွင္သန္ ေနတဲ့ ဘဝ ကို မျငင္းပယ္ တဲ့ သူ၊ ဘဝကို မရွဳံ႕ခ် တဲ့သူ၊ ဘဝ ရွင္သန္မႈ ကို အခိုင္အမာ ျပဳတဲ့သူ မို႔လို႔ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ရူမီ ရွာေဖြ ေတြ႔ရွိ ခဲ့တဲ့ ဘာဝနာ ပံုစံ ရွိတယ္။ အဲ့ဒါကလည္း အျခားသူေတြ နဲ႔ မတူ ထူးျခားတယ္။ ဒီေနာက္ပိုင္း ႏွစ္ – Mystics ဆရာ ေတြ အၾကားမွာ – ကခုန္မႈ ဘာဝနာ ကို သူ ထည့္သြင္း ထားႏိုင္ခဲ့တယ္။ ဝဲပ်ံ ရင္း၊ မိမိကိုယ္ကိုယ္ ပတ္လွည့္ ကခုန္ တဲ့ အက မို႔ – Whirling Dance , Whirling Meditation လို႔ ေခၚပါ တယ္။ သူ႔ ေနာက္လိုက္ ဆူဖီ ဆရာေတြ ကိုလည္း Whirling Sufis ေတြ လို႔ တြဲ ေခၚ တယ္။

အဲ့ဒီ အက နဲ႔ ပတ္သက္လို႔ နည္းနည္း ေျပာခ်င္ပါတယ္။ ခင္ဗ်ား လည္း ျမင္ဖူးမယ္ – ကေလး ငယ္ငယ္ ေလးေတြဟာ သူတို႔ ခႏၶာကိုယ္ကို သူတို႔ လွည့္ပတ္ ကရတာ ႀကိဳက္တယ္။ အဲ့လို ကေန ရရင္ – ၿပံဳးရႊင္ေန၊ ေပ်ာ္ရႊင္ေန တတ္တယ္။ ကေလး ျဖစ္သူ က အဲ့လို လွည့္ပတ္ ကေနတာ ျမင္ရင္ – ျမင္သူ က်ေနာ္တို႔ က – ဒီကေလး မူးေဝမွာ၊ လဲမွာ၊ ထိခိုက္မွာ – စသျဖင့္ စိုးရိမ္တဲ့ အေၾကာင္း အမ်ိဳး မ်ိဳး ေၾကာင့္နဲ႔ တားဆီး တတ္ တယ္။ ဒါေပမယ့္ ဘယ္လိုပဲ တားေလ့ ဆီးေလ့ ရွိတဲ့ တိုင္ ကေလး ေတြဟာ အဲ့လို လွည့္ပတ္ ကရတာကို ႀကိဳက္ တယ္။ က်ေနာ္ လည္း ႀကိဳက္ခဲ့ တယ္။ ခင္ဗ်ားလည္း အမွတ္သတိ သာ ရမယ္ ဆိုရင္ ႀကိဳက္ႏွစ္သက္ခဲ့ေၾကာင္း မွတ္မိႏိုင္မယ္ ထင္ပါ တယ္။ ဒါေပမယ့္ ႀကီးျပင္း လာတဲ့ ေနာက္ပိုင္း – က်ေနာ္တို႔ လူႀကီး အမ်ားက — သူတို႔ေတြ ဘာလို႔ ႀကိဳက္သလဲ လို႔ ဘယ္ႏွစ္ခါ မ်ား စူးစမ္း မိၾက သလဲ။


တကယ္တမ္းက – ကမၻာတစ္ဝွမ္း လံုးက ကေလး သူငယ္တိုင္း – လူမ်ိဳး ဘာသာ ႏိုင္ငံ မေရြး – အဲ့လို ကခုန္ ရတာကို ႀကိဳက္ပါတယ္။ အဲ့ Whirling Dance ကို ခုံမင္ ၾကတဲ့ အျဖစ္မွာ အားလံုး အတူ အမ်ွ ရွိၾကတယ္။ ဘာ အေၾကာင္းေၾကာင့္ သူတို႔ သေဘာက် ၾကသလဲ။ အေၾကာင္း ရွိပါ တယ္။ ကေလးငယ္ ဘာဝ မေဖာ္ျပႏိုင္တာ တစ္ခုတည္းရယ္။ အျပည့္အဝ သတိ မျပဳမိတာ တစ္ခု တည္း။ ခင္ဗ်ား လွည့္ပတ္ၿပီး ကခုန္ ၾကည့္ပါ။ ခင္ဗ်ား မရပ္ မနား ဆက္ကာ ဆက္ကာ လွည့္ပတ္ ရင္း ကခုန္ လာၾကည့္ပါ။ ခင္ဗ်ား ရဲ႕ ခႏၶာ ပင္မက ဗဟိုမွာ တည္ၿငိမ္ေနၿပီး၊ ခင္ဗ်ား အျခားခႏၶာ၊ စိတ္အေတြး သႏၱာန္ အပါအဝင္ အရာအားလံုး မိမိနဲ႔ အကြာအေဝး တစ္ခုမွာ ဝဲလွည့္ေန ဟန္ ျမင္ရ (ထင္ရ) ပါလိမ့္မယ္။

အဲ့ အက တစ္ခု လံုး မွာ – ဝဲလွည့္ မေနဘဲ ၿငိမ္သက္ေနတဲ့ အရာက- ပင္မ ဗဟိုခ်က္ တစ္ခုတည္း။ အဲ့ဒါကလည္း ခင္ဗ်ား သိစိတ္ သက္သက္ေလး ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဝဲလွည့္ေနတဲ့ အဲ့ အက တစ္ခုလံုး ဟာ ဆိုက္ကလုန္း မုန္တုိင္း နဲ႔ တူတယ္ ဆိုရင္ – ၿငိမ္သက္ေန တဲ့ ဗဟိုခ်က္ (ဝါ) ခင္ဗ်ား ဟာ အဲ့ဒီ ဆိုက္ကလုန္း ရဲ႕ ဗဟိုခ်က္ ျဖစ္ပါတယ္။ အျခား ေနရာ ေတြ လႈပ္ရွား ဝဲလွည့္ေနခ်ိန္မွာ – အဲ့ ဗဟို ခ်က္ သိစိတ္ သက္သက္ကေလး ၿငိမ္ဝပ္ က်န္ေန ခဲ့တယ္။ ဒါနဲ႔ အလား သ႑ာန္ တူတဲ့ အျဖစ္ေတြ ကို စက္ဘီးေတြ၊ ကားေတြက – ဘီးေတြ မွာ ျမင္ႏိုင္ ပါတယ္။ မိမိရဲ႕ ျဖစ္တည္ခ်က္ တစ္ေနရာ တည္းသာ မလႈပ္မရွား ရပ္တန္႔ ေနတယ္။

တစ္ခါက – ရူမီဟာ ဒီ အကကို သံုးဆယ့္ေျခာက္နာရီ တိတိ ၾကာေအာင္ မရပ္ မနား ကေနခဲ့ဖူး တယ္ လို႔ ဆိုတယ္။ စားခ်ိန္ ေသာက္ခ်ိန္ မလို၊ မအိပ္ မနား အဲ့အတိုင္း ကေန ခဲ့တယ္။ အဲ့ အတြင္း မွာ စိတ္ေရာ လူပါ ႏွစ္ျမွဳပ္ရင္း – သူ လံုးဝ မပစ္လဲသြား မခ်င္း အဲ့အတိုင္း ရွိေန ခဲ့တယ္။ သံုး ဆယ့္ ေျခာက္ နာရီ (ဝါ) တစ္ေန႔ခြဲ အခ်ိန္ ၾကာ တာေၾကာင့္ – သူ႔ကို တအံ့ တဩ ေငးၾကည့္ေန ၾကတဲ့ လူအုပ္ႀကီး ဟာ ထြက္ သြား လိုက္ ျပန္လာလိုက္ ေျပာင္းလဲ ေကာင္း ေျပာင္းလဲ ေန ပါလိမ့္ မယ္။ ဒါေပမယ့္ – သူကေတာ့ အဲ့အတိုင္း ဝဲလွည့္ရင္း ကခုန္ ေန လ်က္ပဲ။ သံုးဆယ့္ ေျခာက္နာရီ အၾကာမွာေတာ့ သူ လဲက်သြားတယ္။ အဲ့ေနာက္ေတာ့ အသံ က်ယ္ႀကီးနဲ႔ ရယ္ ပါတယ္။ သူ႔ တပည့္ေတြ က ဝိုင္းေမးၾကတဲ့ အခါ – သူက “ခင္ဗ်ား တို႔ က်ဳပ္ လဲသြားတာ ျမင္တယ္ မဟုတ္ လား။ က်ဳပ္ လည္း က်ဳပ္ ခႏၶာကိုယ္ႀကီး လဲသြားတာကို ျမင္ရပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဒီ အခ်ိန္ေတြ အတြင္း မွာ က်ဳပ္ ဘယ္ ေနရာကို မွ သြားမေနဘူး။ ဘယ္အရာမွ ေရြ႕လ်ား မေနဘူးရယ္။ က်ဳပ္ သႏၱာန္ တစ္ခုလံုး အၿငိမ္သက္ဆံုး ရွိေနတာ သက္သက္။ ဘုရားသခင္ (အလႅာဟ္အရွင္) ကို ဖူးေမ်ွာ္ ဖို႔ က်ဳပ္ မကၠာကို သြားစရာ ဘာလို ေနဦးမလဲ။ က်ဳပ္ သူ႔ကို ရွာေတြ႔ၿပီရယ္။ အၿငိမ္သက္ဆံုး ရွိေနတဲ့ က်ဳပ္ သႏၱာန္ထဲမွာ သူ႔ကို အတိအက် ရွာေတြ႔ ေနရၿပီပဲ။”

ဆူဖီဆရာႀကီး ႐ူမီရဲ႕ ေနာက္လိုက္ေတြ ၾကားမွာ – က်မ္းစာေတြ၊ ဓေလ့ထံုးတမ္း ေတြ သိပ္မရွိဘူး။ အဲ့ဒီ Whirling Dance နဲ႔ ရူမီ ကခုန္ရင္း စပ္ဆိုတဲ့ – အင္မတန္ လွပတဲ့ ကဗ်ာ အခ်ိဳ႕၊ သီခ်င္း အခ်ိဳ႕ သာ က်န္ရွိ ပါတယ္။ အဲ့ သီခ်င္းေတြကို ေနာက္လူေတြ စုစည္း သိမ္းထား ခဲ့ၾကၿပီး အခုေနာက္ပိုင္း Mystic Songs of Rumi ဆိုတဲ့ အမည္နဲ႔ ထုတ္ေဝတာမ်ိဳး ရွိတယ္ လို႔ ဆိုပါတယ္။

Techniques –

( ဝဲလွည့္ ကခုန္ ရာမွာ တကယ္ေတာ့ နည္းစနစ္ ဘာမွ လို မေနဘူးရယ္။ ဒါေပမယ့္ ဒီေနရာ မွာ ျပည့္စံုေအာင္ လုပ္ေလ့ ရွိတဲ့ အခ်ိဳ႕ကို ထည့္သြင္း ေရးၾကည့္ ပါမယ္။ ဘာလို႔ ဆို အမ်ားစုက အဲ့လို လွည့္ပတ္ ကလို႔ ၾကာ လာရင္ ေခါင္းမူးမယ္ – ဗိုက္ေအာင့္မယ္ ထင္တတ္ၾက လို႔ ျဖစ္ ပါတယ္။ ထင္တဲ့ အတိုင္းလည္း ျဖစ္တတ္တာ မ်ားပါတယ္။ တကယ္က စနစ္ေလး နည္းနည္း သိထားရင္ အဆင္ေျပ ပါတယ္။ – အဲ့ အက မက မွီမွာ – အစားကို ေလ်ာ့ထားမယ္ – ကခုန္တဲ့ အခါမွာလည္း ခ်က္ခ်င္း အျမန္ လွည့္ပတ္ ကတာမ်ိဳး မဟုတ္ဘဲ၊ စစခ်င္း မွာ ျဖည္းျဖည္း ညွင္းညွင္း စတင္ ရပါ တယ္။ အဲ့ဒါဆို မမူးလည္း မမူးသလို၊ ဗိုက္ေအာင့္ တာမ်ိဳး လည္း မရွိ ပါဘူး။ အဲ့အတြက္ နည္း စနစ္ေတြ ထားရွိ တတ္ပါတယ္။ အဲ့အထဲမွာ တစ္ခုက –

ခင္ဗ်ား မကခုန္ခင္ – အရင္ ၿငိမ္သက္ၿပီး ရပ္ေန ရတယ္။ ခင္ဗ်ား အသိ၊ သတိ ကို တတ္ႏိုင္သမ်ွ ခင္ဗ်ား ခႏၶာကိုယ္၊ ခင္ဗ်ား ေျခ ဖေနာင့္၊ ေျခဖဝါး စသျဖင့္မွာ ေသဝပ္ထားရွိတယ္။ လက္ႏွစ္ဖက္က ပုခံုး ႏွစ္ဖက္ ကို ထိလုထိခင္ ယွက္ထား ရတယ္။ တစ္ခုခု ကို ေပြ႔ပိုက္ ထားသလိုမ်ိဳး ပံုစံ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲ့ဒီေနာက္ ၿငိမ့္ေညာင္းတဲ့ ဂီတသံ အတိုင္း စၿပီး လွည့္ပတ္ဖို႔ ေရြ႕လ်ား တယ္။ ဒါေပမယ့္ ေျဖးေျဖး ညွင္းညွင္း ေလးပဲ။ အဲ့အတိုင္း လွည့္ပတ္ ေနရင္း ခင္ဗ်ား ပိုက္ထားတဲ့ လက္ႏွစ္ဖက္ ကို ငွက္ေတာင္ပံ ျဖန္႔ သလို တေျဖးေျဖး ျဖန္႔ကား လာ ရပါတယ္။ ခင္ဗ်ား မ်က္ႏွာကလည္း အဲ့ဒီ လက္ေတြ နဲ႔ အတူ အလိုက္သင့္ ပါေနတယ္။ အဲ့ဒီ အပိုင္းကို ဆူဖီေတြက – “Latiha” လာတ္တီဟာ လို႔ ေခၚပါတယ္။

အဲ့သည္ေနာက္ ခင္ဗ်ား စတင္ ကေနၿပီ မို႔ – ဒီအပိုင္းဟာ ပထမ အဆင့္ ျဖစ္ပါတယ္။ ခင္ဗ်ား မ်က္လံုး ဖြင့္ ထား ရေသးတယ္။ လွည့္ပတ္ ေန တာ ျဖစ္တဲ့ အတြက္ ခင္ဗ်ား ခႏၶာကိုယ္ရဲ႕ ဗဟိုခ်က္ က ဘယ္မွာ ဆိုတာ ကိုယ္တိုင္ ခံစားၾကည့္လို႔ ရပါတယ္။ ဝဲလွည့္ေန ရင္း ခင္ဗ်ား ပခံုးေတြကို တစ္ေျဖးေျဖး ေျမွာက္လာခဲ့ပါ။ ေတာင္ပံ ႏွစ္ဖက္လို ဆန္႔ကားလာတဲ့ လက္ေတြမွာ – ညာဘက္ လက္ဖဝါး ဟာ အေပၚလွန္ ထားၿပီး ဘယ္ဘက္ လက္ဖဝါးက ေမွာက္ထားပါတယ္။ ခင္ဗ်ား ခႏၶာ တစ္ခုလံုးလည္း ေပ်ာ့ေျပာင္း ညင္သာေန ရပါတယ္။ အဲ့ အတိုင္း ဆယ့္ငါးမိနစ္ေလာက္ ရွိလာၿပီး ၿပီ ဆိုရင္ တေျဖးေျဖး ျမန္သည္ ထက္ ျမန္ျမန္ ကခုန္ ႏိုင္လာတယ္။ ဒါက ေနာက္ပိုင္း အဆင့္ေတြပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ အဓိကက – သိစိတ္၊ သတိဟာ ဗဟိုမွာ အတိ အက် ရွိေနတယ္။ ခင္ဗ်ား မ်က္လံုးေတြလည္း တေျဖးေျဖး ေမွး စင္း လာတယ္။ ဒီထက္ မက ပို ပို ျမန္လာတာနဲ႔ အမ်ွ ခင္ဗ်ား သိစိတ္ တစ္ခုလံုး ဟာ ပတ္ဝန္းက်င္ အေပၚထက္ မိမိ ခႏၶာ ဗဟိုခ်က္ အေပၚမွာသာ တည္ေန ပါေတာ့တယ္။ အဲ့အတိုင္း ေလးဆယ့္ ငါး မိနစ္ေလာက္ ၾကာေအာင္ ကခုန္ ေနႏိုင္ ပါတယ္။

တကယ္လို႔ ရပ္တန္႔ လိုတယ္ ဆိုရင္ေတာ့ – ေျမျပင္ေပၚ သာ လွဲခ် ပစ္လိုက္ရတယ္။ အေၾကာင္းက အဲ့လို မွ မလွဲခ်ဘဲ – ခ်က္ခ်င္း ရပ္တန႔္ ဖို႔ ႀကိဳးစားရင္ ဗိုက္နာတာ၊ မူးေဝ တာမ်ိဳး ျဖစ္ တတ္ေသး လို႔ ပါပဲ။ ေျမျပင္ေပၚ ျပားျပားဝပ္ ပံုသာခ်လိုက္ပါ။ ၿပီးရင္ မ်က္လံုး စံုမွိတ္ရင္း အျပည့္အဝ နားေန ႏိုင္ တယ္။ အနားယူၿပီး လို႔ အားရရင္ – ထ ကခုန္ဦး မယ္ ဆိုလည္း ကခုန္ ႏိုင္သလို မတ္တပ္ ရပ္လ်က္ သား ၿငိမ္သက္ေနမယ္ ဆိုလည္း အဆင္ေျပ ပါတယ္။ က်ိန္းေသ တာကေတာ့ ခင္ဗ်ား ေမာသြားမွာ ျဖစ္တဲ့ အတြက္ ေရေသာက္ ဖို႔ပဲ။ ေရခဲေရ၊ အေအး စ တာထက္၊ ႐ိုး႐ိုးေရ က ပိုအဆင္ေျပပါတယ္။ )

…………………….

Just Sketch ~
အၾကမ္းျခစ္တာ ျဖစ္ပါတယ္၊ အမွား ရွိရင္ ကြန္မန္႔မွာ ဝင္ျပင္သြားၾကပါ။
…………………….
July 20th 2012 at 5:17 PM
…………………….
https://zayya.wordpress.com/
http://zayya.blog.com/
http://zayyah.blogspot.com/

About zayya
Just Be. That's Enough! Shared words with Silence.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: